Інформаційна культура як навчальна дисципліна: історія становлення та сучасний стан
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.056.16Ключові слова:
інформаційна культура, навчальна дисципліна, заклад вищої освіти, інформаційні технології, освітаАнотація
Здійснено спробу структурувати інформацію щодо етапів розвитку інформаційної культури як навчальної дисципліни та охарактеризовано кожний з етапів становлення інформаційної культури. Детально розглянуто особливості сучасного етапу розвитку інформаційної культури. Виявлено, що для сучасного етапу характерна пильна увага до питань інформаційної культури студентів, учнів та науковців із різних сфер діяльності та галузей знань. Зазначена важливість інформаційної культури як невіддільної компоненти людської культури, що дозволяє сучасній людині орієнтуватися в надвеликих потоках інформації та працювати з новітніми інформаційно-комунікаційними технологіями для реалізації як професійних, освітніх, так і повсякденних інформаційних потреб. Приділено увагу досвіду впровадження курсів із інформаційної культури на різних ступенях освітнього процесу в Україні.Посилання
Bezena, M. I. (2019). Information culture of personality as an aspect of humanitarian school education. Scientific Notes [Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University], Issue 177 (1), 34–39. [in Ukrainian].
Vinogradov, V. A. i Skovrtsov, L. V. (1990). Information needs and information culture. The theory and practice of social and scientific information, Issue 4, 48–60. [in Russian].
Vinogradov, V. A. i Skovrtsov, L. V. (1991). Development of Information Culture for Europe: Report at the Sixth EKSSID Conference, (Canterbury, UK, March 23–25, 1991). The theory and practice of social science informatics, 2, 5–29. [in Russian].
Voyhanskaya, K. M. i Smirnova, B. A. (1974). Librarians and readers about information culture. Optimization of library and bibliographic services for specialists: a collection of materials to help develop «The library and scientific information problem», Issue 2, 92–96. [in Russian].
Vinarik, L. S. i Schedrin, A. N. (1999). Information culture: evolution of the issue. Donetsk: IEP NAN Ukrainy. [in Russian].
Vorobyov, G. G. (1971) Information culture in management work. Moscow: Ekonomika.
Vorobyov, G. G. (1988). Your information culture. Moscow: Nauka. [in Russian].
Voron, O. (2015). Information culture as a scientific and pedagogical issue. New pedagogical thought, 1, 149–151. [in Ukrainian].
Gendina, N. I., Kolkova, N. I., Skipor, I. L., i Starodubova, G. A. (2002). Development of personality information culture in libraries and educational institutions: educational and methodological guide. Moscow. [in Russian].
Gritsenko, V. I. (2010). Information and communications technology within the framework of UNESCO. Kyiv: VD «Akademperiodika» NAN Ukrainy. [in Russian].
Humennyi, O. D. (2013). Development of leaders’ information culture of vocational-technical schools: concept, gist, content. Updating the content, forms and methods of education and training in educational institutions, Issue 7, 59–62. [in Ukrainian].
Zubekhina, T. V. (2013). The essential content of the concept of «Bachelor of Tourism Information Culture». Scientific notes [Nikolay Gogol State University of Nizhyn]. Series: Psychological and Pedagogical Sciences, 3, 29–32. [in Ukranian].
IFLA (2019). Information Literacy Section. Retrieved from https://www.ifla.org/information-literacy. [in English].
Kaidalova, L. H. (2011). Theoretical and methodological aspects of the using of information and communication technologies in Universities. Pedagogy and psychology, Issue 40 (1), 50–57. [in Ukrainian].
Karpchuk, N. P. (2018). Speechwriter’s information culture. Political life, 1, 97–101. [in Ukrainian].
Koharian, A. B. ta Hushchyna. N. I (2011). Growth of the Internet User Culture. Security on the World Wide Web. Kyiv. [in Ukrainian].
Makarenko, L. L. (2016). Information culture of the individual: historical and pedagogical analysis. Scientific journal of MP Dragomanov NPU. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, Issue 53, 128–141. [in Ukrainian].
Makarenko, L. L. (2014). The information society as an assembler of information culture: a philosophical analysis. Gilea: a scientific bulletin, Issue 82, 267–273. [in Ukrainian].
Makarova, M. (2017). Information culture: social and personal aspects of cognition. Bulletin of the Book Chamber, 12, 40–43. [in Ukrainian].
Mashchenko, N. Ye. (2010). Information culture as a component of the university’s information potential. Modeling of regional economy, 1, 213–220. [in Ukrainian].
Mykhailyshyn, O. O. (2010). Information skills as components of the information culture of the teacher of the operative-tactical faculty. Bulletin of the National Academy of State Border Guard Service of Ukraine, Issue 5. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_5_12. [in Ukrainian].
Medvedeva, E. A. (1994). Fundamentals of Information Culture (course program for universities). Sociological research, 11, 59-67. [in Russian].
Medvedeva, E. A., Nagornaya (Filippova), L. Ya., Scherbinina, E. P. i Gramma, V. N. (1995). Information culture of a specialist. Kharkov: Kharkiv State Institute of Culture. [in Russian].
Polova, N. O. (2014). Personal information culture as a social phenomenon: perspectives and dangers. Social technologies: current problems of theory and practice, Issue 64, 185–193. [in Ukrainian].
About the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine «Abouts measures to improve the state information policy and ensure information security of Ukraine». №1193/2001. (2001). [in Ukrainian].
Prudnykova, O. V. (2014). Information culture of virtual space: philosophical reflection. Bulletin of the Kharkov National Pedagogical University named after GS Skovoroda. Philosophy, Issue 42, 136–147. [in Ukrainian].
Prudnykova, O. V. (2018). Information culture of the subjects of virtual communications. Bulletin of the National University «Yaroslav the Wise Law Academy of Ukraine». Series: Philosophy, Philosophy of Law, Political Science, Sociology, 3, 43–52. [in Ukrainian].
Rakitov, A. I. (1994). A New Approach to the Interconnection of History, Information and Culture: The Case of Russia. Questions of philosophy, 4, 14–34. [in Russian].
Ratynska, I. O. (2017). Information culture as a key tool in the future professional development of future college-based information and software operators. Collection of scientific papers of the National Academy of State Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, 3, 304–316. [in Ukrainian].
Romanchuk, O. (2018). Information culture and information ideology in the era of new media. Bulletin of the University of Lviv. Series: Journalism, Issue 43, 195–203. [in Ukrainian].
Ruban, A. I. (2005). Development of information culture of general educational institutions pupils: scientific-method. recomnd. Kyiv. [in Ukrainian].
Sova, M. O. (2014). Information culture of the future employee of the penitentiary service and organization of the process of its development. Scientific Bulletin of the Institute of Criminal Enforcement Service, 1, 156–169. [in Ukrainian].
Semenyuk, E. L. (1994). Information culture of society and progress of computer science. NTI, Ser. 1, 7, 3. [in Russian].
Semeniuk, Ye. P. (1993). Prospects of information culture development in Ukraine. Informatization and new technologies, 23, 11–13. [in Ukrainian].
Stetsenko, I. (2019). Information culture and information literacy. Retrieved from http://nvk9-sumy.ukrosvita.org/informatsiyna-kultura-ta-informatsiyna-gramotnist/. [in Ukrainian].
Suhanov, A. P. (1988). Information and progress. Novosibirsk: Nauka. [in Russian].
Tymchyk, O. (2011). Information culture in the professional training of the modern teacher. Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University, 3, 272–279. [in Ukrainian].
Ursul, A. D. (1990). Informatization of society. Introduction to social informatics. Moscow. [in Russian].
Ursul, A. D. (1997). Development of information society and model of leading education. NTI, Ser. 1, 2, 1–11. [in Russian].
Fokeev, V. A. (1997). Information in the context of culture. Information culture. Problems of information culture, Issue 6, 157–176. [in Russian].
Tsymbaliuk, V. (2003). Development problems of the information culture institute in the theory of information law of Ukraine. Legal Informatics, 1, 31–36. [in Ukrainian].
Chernikova, V. E., Molchanova, E. N. i Klimova, L. E. (2007). Mass media in the culture of the information society. Stavropol. [in Russian].
Shapiro, E. L. (1975). The ways to reduce the uncertainty of information requests. NTI, Ser. 1, 5, 3–7. [in Russian].
Sharoshkina, N. (2018). Information culture as the basis of a general adult culture. Psychological and pedagogical problems of rural school, Issue 58, 194–203. [in Ukrainian].
Shevchuk, H. Z. (2018). Information culture as an important element of a teacher’s professional culture. Pedagogical search, 4, 34–37. [in Ukrainian].
Sherman, M. I. (2014). Information culture of future navigational engineers as a psychological and pedagogical phenomenon. Current issues of public administration, pedagogy and psychology, Issue 1, 190–193. [in Ukrainian].
Shovsh, K. (2017). Information culture of a social teacher: features of development and realization. Higher education in Ukraine, 1, 65–71. [in Ukrainian].
UNESCO (2019). Media and information literacy. Retrieved from https://iite.unesco.org/mil/. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.