Креативні форми та засоби обслуговування користувачів сучасних бібліотек

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.056.07

Ключові слова:

бібліотека, бібліотечне обслуговування, форми обслуговування користувачів, інформаційні потреби, класифікація інноваційних форм бібліотечного обслуговування

Анотація

Досліджено сучасний стан бібліотечного обслуговування, проаналізовано асортимент надаваних публічною бібліотекою послуг, акцентовано на сервісах, що користуються підвищеним попитом серед українських користувачів. Впорядковано форми та засоби бібліотечного обслуговування, приведено приклади застосування їх в бібліотечній діяльності.

Біографія автора

N. A. Korzhyk, Харківська державна академія культури, м. Харків

кандидат наук із соціальних комунікацій, старший викладач

Посилання

Azarova, B. A. (1998). Reader service: The technique of professional behaviour of the librarian. Samara: SGAKI. [in Russian].

Academic explanatory dictionary of the Ukrainian language (2018). Retrieved from http://sum.in.ua/s/potreba. [in Ukrainian].

Ayzenberga, A. Ya. (Editor). (1996). Library services: Theory and methodology. Moscow: Publishing house MGUK. [in Russian].

Blyumenau, D. I. (1998). Information and information service. Leningrad: Nauka. [in Russian].

Borodina, V. A. (2013). Information service: Description, tables, diagrams. Moscow: Liberea-Bibinform. [in Russian].

Brezhneva, V. V., Minkina V. A. (2004). Information services: Products and services provided by libraries and enterprise information services. St. Petersburg: Profession. [in Russian].

Gorova, S. (2017). Information needs and the development of modern library activities. Scientific works of the National Library of Ukraine. At I. Vernadsky, 46, 181–196. [in Ukrainian].

Dvorkina, M. Ya. (2003). Library services: A new reality. Moscow: The Moscow State University of Culture and Arts. [in Russian].

Dvorkina, M. Ya. (2009). Library and information activities: Theoretical foundations and peculiarities of development in the traditional and electronic environment. Moscow: Publishing House «Fair». [in Russian].

Dvorkina, M. Ya. (2011). Information services: Sociocultural approach. Moscow: Profizdat. [in Russian].

Dergileva, T. V. (2010). Library services. Novosibirsk: GPNTB SB RAS. [in Russian].

Konoval L. V. (2014, 21–23 October). Information need: Essence and definitions. Retrieved from: http://conference.nbuv.gov.ua/report/view/id/350 [in Ukrainian].

Kononuchenko, L. (2009). Needs of users in an information society, Materials of the XII International Scientific Conference on problems of Book Science. Moscow: Nauka. [in Russian].

Kreydenko, B. C. (1997). Library services. St. Petersburg: SPbGAK. [in Russian].

Lovkova, T. B. (2009). Library as a leisure center. Moscow: Liberea-Bibinform. [in Russian].

Melentyeva, Yu. P. (2006). Library services. Moscow: Publishing House «Fair». [in Russian].

Miskevich, T. (2016). Modern library as a multi-service institution. Scientific works of the National Library of Ukraine. At I. Vernadsky, 43, 57–69. [in Ukrainian].

Onishchenko, O. (2015). Problems of adaptation of libraries to the conditions of digital culture. Library bulletin, 6, 3–7. [in Ukrainian].

Modern world libraries (2017). Retrieved from: https://vogue.ua/ua/article/culture/ knigi/5-samyh-sovremennyh-bibliotek-mira.html. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-19

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства