Патріотична реклама: сутність та роль у сучасному українському суспільстві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.055.07

Ключові слова:

соціальна реклама, патріотизм, патріотична реклама, українське суспільство, медіаосвіта

Анотація

Проаналізовано актуальність, сутність та роль патріотичної реклами, зокрема в сучасному українському суспільстві. Запропоновано визначення патріотичної реклами як різновиду ідеологічно вивіреної соціальної реклами (інколи як складової комерційної), яка на основі емоційно-мотиваційної актуалізації символів патріотизму (любов, мова, армія, держава, країна, єдність тощо) впливає на формування відповідних психологічних стереотипів та моделей поведінки, виховує населення в дусі патріотизму, відродження державності, пріоритету національних цінностей, формування позиції «громадянської відповідальності». Досліджено, що патріотична реклама — це візуальний медіатекст, можливості якого розширені засобами новітніх технологій, що мають здатність впливати на рівень загальної патріотизації суспільства, зокрема українського.

Біографія автора

V. О. Osaula, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

викладач кафедри зв’язків з громадськістю та журналістики

Посилання

Arkhypenko, A. V. Social Advertising and the Mechanism of Its Impact on Youth (Thesis). Retrieved from http://www.sociology.kpi.ua/wp-content/uploads/2015/06/%D0%90%D1%80%D1%85%D0%B8%D0%BF%D0%ї [in Ukrainian].

Bezverkha, T. (2008). The Role of Social Advertising in the Embodiment of the Ukrainian National Idea. State Construction: An Electronic Scientific Professional Edition, 1. Retrieved from http www.kbuapa.kharkov.ua [in Ukrainian].

Bidenko, A. Education of patriotism. Retrieved from https://blogs.pravda.com.ua/authors/bidenko/53f6f95d95d6d [in Ukrainian].

Hrabchak, O. W. (2015). Social advertising and its role in the processes of self-regulation of society. Collections Sciences works of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ogienko. Series: Socio-pedagogical, 2, 44–52. [in Ukrainian].

Hryysuta, N. M (2013). Social and Ethical Concepts of Social Advertising in Ukraine. Proceedings of the Institute of Journalism. Vol. 50, 134–142. [in Ukrainian].

Doctorovych, M. O. (2014). Social advertising: structure, functions, psychological influence. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University, 115, 70–73. [in Ukrainian].

National and regional identity of Ukrainian citizens in connection with events in the Donbas in 2014-2016. Retrieved from http://www.niss.gov.ua/content/articles/files/identychnist-169d1.pdf. [in Ukrainian].

Kovtun, O. (2015). Mechanisms of constructing advertising of patriotism on the basis of the matrix of the symbolic space of love. Ukrainian Sociological Journal, 1–2, 83–90. [in Ukrainian].

Concept of implementation of media education in Ukraine (new edition) Retrieved from: https://ms.detector.media/mediaprosvita/mediaosvita/kontseptsiya_vprovadzhennya_mediaosviti_v_ukraini_nova_redaktsiya [in Ukrainian].

National-patriotic education of children and youth. Retrieved from https://imzo.gov.ua/osvita/pozashkilna-osvita-ta-vihovna-robota/natsionalno-patriotichne-vihovannya-ditey-ta-molodi [in Ukrainian].

Romat, E. V. (2017). Social advertising: basic approaches and peculiarities. Marketing and advertising, 2–3, 36–47. [in Russian].

Slavikov, S.V. (2008). Improving social advertising as one of the important factors of informational influence of the authorities on the consciousness of citizens (Master’s work). Dnipropetrovsk: DRIDA NADU. [in Ukrainian].

Stashchuk, I. (2015). Social advertising: from (re) translation of values to axiological interaction. Proceedings of UCU. Part 6: Journalism. Media Communication, 1, 156–168. [in Ukrainian].

Tsukanova, G. A. (2014). Interactive social advertising in the urban environment. Information Society, 19, 6–59. [in Ukrainian].

Cherepovska, N. I. (2016). Media education resources for the development of patriotism and critical thinking of youth. Educational and methodical manual. [in Ukrainian].

Yasir Hamza Salman Al Khudiri (2017). Creative strategies of social advertising on patriotic topics: Ukrainian experience (рр. 77–85). Proceedings of the Institute of Journalism. Vol. 1. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-05

Номер

Розділ

Журналістика та засоби масової інформації