DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5333.52.125117

Теоретичні засади дослідження туризму як соціокомунікаційного феномену

V. V. Perekheida

Анотація


Досліджено наукові праці з економіки та маркетингу, соціології, психології, філософії, культурології, теорії соціальних комунікацій, які мають високий пояснювальний потенціал щодо явищ туризму; узагальнено їх положення. Розроблено теоретичну базу для вивчення туризму як соціокомунікаційного феномену, яку становлять три групи: теорії споживання, мотиваційні теорії, теорії пізнання й розуміння. Артикульовано засадничий підхід до вивчення туризму як дослідницького об’єкта в теорії соціальних комунікацій.

Повний текст:

PDF

Посилання


Bandura, A. (2000). The theory of social learning. St. Petersburg: Eurasia. [In Russian].

Bell, D. (1999). The future postindustrial society. The experience of social prediction (translated from English). V. L. Inozemtsev (Ed.). Moscow: Academia. [In Russian].

Birzhakov, MB (1999). Introduction to tourism. St. Petersburg: Gerda Publishing House. [In Russian].

Blackwell, R., Miniard, P. and Angel, J. (2007). Consumer behavior: a textbook (translated from English). St. Petersburg: Peter. [In Russian].

Bryant, J. and Thompson, S. (2004). Fundamentals of the impact of the media (translated from English.). Moscow: Williams Publishing House. [In Russian].

Gorsky, V. (2003). Travel as a cultural phenomenon. Scientific notes KUTEL, 3, 56-62. Kyiv. [In Ukrainian].

Levin, K. (2000). Field theory in social sciences (translated from English). St. Petersburg: Speech. [In Russian].

Malskaya, M. P., Antonyuk, N.V. and Hanich, N. M. (2008). International tourism and services: a textbook (pp. 496-498). Lviv National University named after I. Franko. Kyiv: Znannia [In Ukrainian].

Maslow, A. (2006). Motivation and personality (translation from English). St. Petersburg: Peter. [In Russian].

Pazenok, V., Fedorchenko, V. et cet. (2004). The philosophy of tourism: a manual. Kyiv: Condor. Retrieved from http://tourlib.net/books_ukr/filotur.htm [In Ukrainian].

On Tourism: Law of Ukraine dated September 15, 1995 No. 324/95-VR (as amended by the Law of Ukraine of November 18, 2003 No. 1282-ІU). (1995). Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1282-15 [In Ukrainian].

Urry, J. (2005). A tourist’s view and globalization. Mass culture: modern Western studies (pp. 136-150). Moscow: Pragmatika kul’tury. [In Russian].

Frankl, V. (1990). Man in search of meaning: a collection. D. A. Leontiev, M. P. Papusha, and E. V. Eidman (Translated from English and German). Moscow: Progress. [In Russian].

Goban-Klas, T. (1999). Media and mass communication. Theories and analysis of the press, radio, television and the Internet. Warszawa-Krakow: Wydawnictwo naukowe PWN. [In Polish].

Dann, G. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism Research, 4 (4), 184–194. [In English].

Iso-Ahola, S. E. (1983). Towards a social psychology of recreational travel. Leisure Studies, 2, 45–56. [In English].

Iso-Ahola, S. E. (1982). Toward a social psychological theory of tourism motivation: A rejoinder. Annals of Tourism Research, 9 (2), 256–262. [In English].

Urry, J. (1995). Consuming Places. London: Routledge. [In English].




ISSN 2522-1132 (Online), ISSN 2410-5333 (Print)
Адреса: 61057, м. Харків, Бурсацький узвіз, 4, к. 38а, Редакційно-видавничий відділ ХДАК. тел. +38(057)731-27-83
rvv2000k@ukr.net