Концепції розроблення віртуальних помічників

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.19

Ключові слова:

віртуальні помічники, чатботи, обробка природної мови, машинне навчання, глибоке навчання, діалогові системи

Анотація

У статті досліджено концептуальні основи розроблення віртуальних помічників на базі чатботів. Проаналізовано еволюцію чатботів, починаючи з простих систем на правилах до сучасних інтелектуальних агентів, що використовують глибоке навчання та обробку природної мови. Розглянуто ключові технології, включаючи розуміння намірів, вилучення сутностей, аналіз контексту, генерацію природної мови, а також методи машинного навчання та архітектури нейронних мереж. Окрему увагу приділено інтеграції зовнішніх знань і систем. Визначено основні тенденції розвитку галузі, такі як персоналізація, адаптивність та використання навчання з підкріпленням. У висновках узагальнено ключові результати дослідження й окреслено перспективи подальших наукових розробок, включаючи покращення емоційного інтелекту, навчання за обмежених даних, забезпечення прозорості рішень та інтеграцію мультимодальних даних. Стаття має теоретичне та практичне значення для дослідників та розробників віртуальних помічників.

Біографії авторів

Н. О. Думанський, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

старший викладач кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності; 

аспірант  Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв

Р. Б. Кравець, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

кандидат технічних наук, доцент кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності, Інститут гуманітарних та соціальних наук

Посилання

Aleksandrova, Yu. V. (2024). Artificial intelligence: a useful technology or a dangerous trend? In Innovative practices of scientific education: materials of the IV All-Ukrainian scientific and practical conference (Kyiv, December 11–16, 2024) (pp. 30–33). Institute of Gifted Child of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743965/1/iv-vseukrayinska-naukovo-praktichna-konferenciya-innovaciyni-praktiki-naukovoyi-osviti_publications.pdf [In Ukrainian].

Zozulia, N. Yu., Trehub, A. M., & Telelym, I. V. (2025). The role of artificial intelligence in the development of social communications: challenges and prospects. Scientific Notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Journalism, 2(1), 141–145. https://doi.org/10.32782/2710-4656/2025.1.2/23 [In Ukrainian].

Nedashkivska, T. Ye., Shepa, N. S., & Leshchenko, A. V. (2023). Prospects for the use of virtual assistants and other intelligent systems in the process of studying philological disciplines. Bulletin of Science and Education, 11(17), 1509. https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/70898 [In Ukrainian].

Killgrove, K. (2025, January 18). “ELIZA,” the world’s 1st chatbot, was just resurrected from 60-year-old computer code. Live Science. https://www.livescience.com/technology/eliza-the-worlds-1st-chatbot-was-just-resurrected-from-60-year-old-computer-code [In English].

Kumar, N., & Yadav, S. C. (2023). Comprehensive analysis of deep learning-based text classification models and applications. International Journal of Applied Science and Engineering, 20(3), 1–11. https://doi.org/10.6703/IJASE.202309_20(3).002 [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

Прикладні соціокомунікаційні технології