Чинники формування соціально-комунікативних навичок у майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.13Ключові слова:
соціально-комунікативні навички, чинники, здобувачі вищої освіти, інформаційна, бібліотечна та архівна справа, компетентностіАнотація
У статті здійснено аналіз чинників, що впливають на формування соціально- комунікативних навичок у майбутніх фахівців галузі інформаційної, бібліотечної та архівної справи й забезпечують підвищення професійної компетентності й ефективну адаптацію до змін у професійному середовищі. Розширено уявлення про структуру соціально-комунікативних навичок, розроблено авторський варіант їх класифікації. Комплексно досліджено чинники формування соціально-комунікативних навичок, що дозволило розробити практичні рекомендації щодо інтеграції їх в освітній процес. Доведено, що соціально-комунікативні навички є важливим чинником формування професійної компетентності в майбутніх фахівців з інформаційної, бібліотечної та архівної справи. Продемонстровано необхідність розвитку цих навичок з метою ефективної взаємодії в професійному середовищі та адаптації до змін у галузі.
Посилання
Alieva, A. A., & Liesovets, N. M. (2009). Topical issues of training specialists in the specialty “Documentation and Information Activity”. In Materialy II Rehion. nauk.-prakt. konf. z dokumentoznavstva (Luhansk-Starobilsk, May 21, 2009) (pp. 10–13). Alma Mater. [In Ukrainian].
Barabanova, N. R. (2017). Optimization of components of socio-communication competence in modern educational standards of training. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Sotsialni komunikatsii, 11, 48–52. [In Ukrainian].
Barabanova, N., & Hrushevska, Y. (2019). Formation of social-business competence of university graduates during globalization of educational environment. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu, 42, 26–33. https://doi.org/ 10.31909/26168812.2019-(42)-3. [In Ukrainian].
Bachynska, N. (2022). Professional standardization: requirements for the competences of a library and information specialist. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 3, 87–92 https://doi.org/10.32461/2409-9805.3.2022.267001 [In Ukrainian].
Bilovus L., Homotuk O., & Yablonska N. (2023). Formation of the Bachelors’ Communicative Competence Implementing the Informational Technologies in the Stidy Process. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 73–78 https://doi.org/10.32461/2409-9805.1.2023.276770. [In Ukrainian].
Vlasova, Н. V. (2004). Problems and prospects of training specialists in document science and information activity Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 13–15. [In Ukrainian].
Vovk, N. (2023). Features of acquiring management and event organization competencies among graduates of specialty 029 “Information, library and archival affairs”. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 4, 140‒145. https://doi.org /10.32461/2409-9805.4.2023.294094. [In Ukrainian].
Haіsyniuk, N. A. (2003). Training of document specialists in the conditions of informatization of society. In Dokumentoznavstvo ta informatsiina diialnist: nauka, osvita, praktyka (pp. 79–80). State Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].
Halatsyn, K., & Khomiak A. (2019). Communicative culture of the future specialist: Monograph. Vezha-Druk. [In Ukrainian].
Hanaba, S. (2023). Soft skills of the era of “liquid modernity”: how the content of education is changing. Vyshcha osvita Ukrainy, 2, 25‒31. https://doi.org/10.32782/UDU-VOU.2023.2(89).03. [In Ukrainian].
Hlazunova, O. Н., Voloshina, T. V., & Korolchuk, V. I. (2019). Development of “soft skills” of the future information technologies professionals: methods, means, evaluation indicators. Open educational e-environment of modern University. Special edition (p. 93‒106). https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s8. [In Ukrainian].
Holovneva, I. V., & Myloslavska, O. V. (2012). The relationship between emotional intelligence and communicative skills of students. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 4, 143‒148. [In Ukrainian].
Hordiіenko, Н. (2010). Competency-based approach to teaching future generations. Ukrainska mova i literatura v shkoli, 4, 30‒36. [In Ukrainian].
Drozdova, Yu. V., & Dubinina, O. V. (2020). Conceptual approaches to the definition of “soft skills” in modern educational and professional models. In Soft skills — integral aspects of the formation of students’ competitiveness in the XXI century (pp. 31–34). Kyiv national university of trade and economics [In Ukrainian].
Zarytska, V. V. (2012). Psychology of the development of emotional intelligence in the system of professional training of humanitarian specialists [Doctoral dissertation, Classic Private University]. https://uacademic.info/ua/document/0512U000285. [In Ukrainian].
Zarytska, V., & Kozaryk, O. (2018). The emotional component of competence-oriented education. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 58–59, 85‒92. [In Ukrainian].
Zlenko, A., & Miroshnichenko, D. (2021). Development of communicative competence in specialists in document management and information activities as a key to a successful career. Sotsium. Dokument. Komunikatsiia (p. 291–310). [In Ukrainian].
Kasjan, V. (2023). Formation of Professional Competence of Education Seekers During Production Practice. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 4, 133–139. https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2023.294092. [In Ukrainian].
Malyk, H. (2013). Competency profile of a document scientist. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 41, 82‒92. [In Ukrainian].
Malyk, H. D. (2011). Pedagogical conditions for the implementation of a competence-based approach in the professional training of future document specialists [Candidate’s thesis, Borys Hrinchenko Kyiv University]. https://uacademic.info/ua/document/0411U004065. [In Ukrainian].
Malyk, H. (2010). Professional standards and competency profiles in document science and information activities: experience of Western countries. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 9, 47‒52. [In Ukrainian].
Maliuk, O. Y. (2010). Methodological features of the formation of information and communication competence in students majoring in “Documentation and Information Activity”. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Pedahohichni nauky, 12(199), 158–162. [In Ukrainian].
Slobodianyk, M. S. (2012). Competence-based approach as a factor in improving the training of future document specialists. In Informatsiini tekhnolohii i systemy v dokumentoznavchii sferi (pp. 110–111). [In Ukrainian].
Sprinsyan, V. Н. (2014). International and foreign standards as a factor in the development of documentary management. Derzhava ta rehiony. (Ser. Sots. komunikatsii), 4, 147–151. [In Ukrainian].
Tur, O. M., & Shabunina, V. V. (2021). Communicative competence is an important component of the professional curriculum of an information specialist. In Informatsiina osvita ta profesiino-komunikatyvni tekhnolohii XXI stolittia (pp. 112–116). Odesа Polytechnic National University [In Ukrainian].
Filipova, L. (2009). Professional competencies of specialists in documentary communications: educational aspect. Visnyk Knyzhkovoi palaty, 1, 25‒28. [In Ukrainian].
Khrushch, S. (2023). Competences of a Library Specialist as a Factor in the Formation of Innovative Media Space. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 4, 156–164. https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2023.294101. [In Ukrainian].
Tsilyna, M. (2023). Soft skills and competences formation of higher education recipients as an adaptation basis to professional activity of future specialists. Ukrainskyi zhurnal z bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk, 11, 156‒166. https://doi.org /10.31866/2616-7654.11.2023.282675. [In Ukrainian].
Yanyshyn, O. K. (2012). Formation of communicative skills of future document specialists by means of media education technologies [Candidate’s thesis, Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. https://mediaeducation.ucoz.ru/_ld/3/336__2012.pdf. [In Ukrainian].
Maslak, V., Fedorenko, S., & Butko, L. (2024). Modern trends in the training of library and information specialists. Library Science. Record Studies. Informology, 20(2), 8‒19. https://doi.org/10.63009/lsrsi/2.2024.08. [In English].
Shabunina V., Sarancha V., & Tur O. (2023). Influence of Social and Psychological Factors of Information Activity on Managerial Decision-Making. Library Science. Record Studies. Informology, 4, 5–13. https://doi.org/10.32461/2409-9805.4.2023.293965. [In English].
Shabunina, V., & Tur, O. (2024). Social and communication culture as an integral part of professional development. In Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference “Theoretical and practical aspects of modern scientific research” (pp. 196–200). Seoul. https://doi.org/10.36074/logos-21.06.2024.040 [In English].
Shabunina, V., Tur, O., & Sarancha, V. (2020). Foreign language Communicative Competence as a Factor of Improving the Quality of Electrical Engineering Students Professional Training. In 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP), Kremenchuk, Ukraine (pp. 1–5), https://doi.org/10.1109/PAEP49887.2020.9240853 [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.