Еволюція професійної ролі бібліотекаря в умовах інтеграції чатботів на базі штучного інтелекту
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.11Ключові слова:
штучний інтелект, чатботи, бібліотека, методологія впровадження, ШІ-грамотність бібліотекарівАнотація
У статті запропоновано та візуалізовано цілісну триетапну методологію впровадження ШІ чатботів у бібліотечні процеси, орієнтовану на бібліотекарів без глибоких технічних навичок. Підготовчий етап передбачає аудит ресурсів, формування комплексних етичних, правових та інших вимог і розвиток ШІ-грамотності персоналу, рекомендовано узгодити ці вимоги з універсальною теорією прийняття та використання технологій UTAUT. На етапі впровадження описано тестування прототипу й первинне навчання моделі за активної участі бібліотекарів і кінцевих користувачів. Етап підтримки охоплює регулярне навчання моделі, моніторинг точності відповідей і систематичний збір зворотного зв’язку. Доведено, що професійна роль бібліотекаря еволюціонує до ШІ-професіонала, здатного підтримувати нові сервіси і забезпечувати виконання етичних стандартів. Перспективи подальших досліджень передбачають апробацію методології в різних типах бібліотек і формування уніфікованих галузевих рекомендацій.
Посилання
Kautonen, H., & Gasparini, A. A. (2024). B-Wheel — Building AI competences in academic librar-ies. The Journal of Academic Librarianship, 50(4), 102886. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2024.102886. [In English].
Lo, L. (2025). AI Literacy: A guide for academic libraries. College & Research Libraries News, 86(3). https://doi.org/10.5860/crln.86.3.120. [In English].
Mannheimer, S., Bond, N., Young, S. W. H., Kettler, H. S., Marcus, A., Slipher, S. K., Clark, J. A., Shorish, Y., Rossmann, D., & Sheehey, B. (2024). Responsible AI practice in libraries and archives. Information Technology and Libraries, 43(3). https://doi.org/10.5860/ital.v43i3.17245. [In English].
Ng, T., Ng, K., & Haw, S. (2024). Lib-Bot: a smart Librarian-Chatbot assistant. International Jour-nal of Computing and Digital Systems, 15(1), 1–11. https://doi.org/10.12785/ijcds/160101. [In English].
Shevchuk, O. A., & Saltykova, A. A. (2024). Improving the Inclusive Information Space: Introduc-ing Chatbots into the Work of Academic Libraries. In UNIVERSITY LIBRARY AT a NEW STAGE OF SOCIAL COMMUNICATIONS DEVELOPMENT CONFERENCE PROCEED-INGS, 9 (pp. 174–181). https://doi.org/10.15802/unilib/2024_317408. [In English].
Twomey, B., Johnson, A., & Estes, C. (2024). It takes a village. A Distributed Training Model for AI-Based Chatbots. Information Technology and Libraries, 43(3). https://doi.org/10.5860/ital.v43i3.17243. [In English].
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425–478. https://doi.org/10.2307/30036540. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.