Еволюція професійної ролі бібліотекаря в умовах інтеграції чатботів на базі штучного інтелекту

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.11

Ключові слова:

штучний інтелект, чатботи, бібліотека, методологія впровадження, ШІ-грамотність бібліотекарів

Анотація

У статті запропоновано та візуалізовано цілісну триетапну методологію впровадження ШІ чатботів у бібліотечні процеси, орієнтовану на бібліотекарів без глибоких технічних навичок. Підготовчий етап передбачає аудит ресурсів, формування комплексних етичних, правових та інших вимог і розвиток ШІ-грамотності персоналу, рекомендовано узгодити ці вимоги з універсальною теорією прийняття та використання технологій UTAUT. На етапі впровадження описано тестування прототипу й первинне навчання моделі за активної участі бібліотекарів і кінцевих користувачів. Етап підтримки охоплює регулярне навчання моделі, моніторинг точності відповідей і систематичний збір зворотного зв’язку. Доведено, що професійна роль бібліотекаря еволюціонує до ШІ-професіонала, здатного підтримувати нові сервіси і забезпечувати виконання етичних стандартів. Перспективи подальших досліджень передбачають апробацію методології в різних типах бібліотек і формування уніфікованих галузевих рекомендацій.

Біографія автора

Д. О. Гончаров, Харківська державна академія культури, м. Харків

аспірант, кафедра цифрових комунікацій та інформаційних технологій

Посилання

Kautonen, H., & Gasparini, A. A. (2024). B-Wheel — Building AI competences in academic librar-ies. The Journal of Academic Librarianship, 50(4), 102886. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2024.102886. [In English].

Lo, L. (2025). AI Literacy: A guide for academic libraries. College & Research Libraries News, 86(3). https://doi.org/10.5860/crln.86.3.120. [In English].

Mannheimer, S., Bond, N., Young, S. W. H., Kettler, H. S., Marcus, A., Slipher, S. K., Clark, J. A., Shorish, Y., Rossmann, D., & Sheehey, B. (2024). Responsible AI practice in libraries and archives. Information Technology and Libraries, 43(3). https://doi.org/10.5860/ital.v43i3.17245. [In English].

Ng, T., Ng, K., & Haw, S. (2024). Lib-Bot: a smart Librarian-Chatbot assistant. International Jour-nal of Computing and Digital Systems, 15(1), 1–11. https://doi.org/10.12785/ijcds/160101. [In English].

Shevchuk, O. A., & Saltykova, A. A. (2024). Improving the Inclusive Information Space: Introduc-ing Chatbots into the Work of Academic Libraries. In UNIVERSITY LIBRARY AT a NEW STAGE OF SOCIAL COMMUNICATIONS DEVELOPMENT CONFERENCE PROCEED-INGS, 9 (pp. 174–181). https://doi.org/10.15802/unilib/2024_317408. [In English].

Twomey, B., Johnson, A., & Estes, C. (2024). It takes a village. A Distributed Training Model for AI-Based Chatbots. Information Technology and Libraries, 43(3). https://doi.org/10.5860/ital.v43i3.17243. [In English].

Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View. MIS Quarterly, 27(3), 425–478. https://doi.org/10.2307/30036540. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства