Напрями адаптації публічних бібліотек України в цифровому суспільстві

Автор(и)

  • Ю. І. Горбань Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-5837-4409
  • В. В. Касьян Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-0539-4531
  • Л. І. Прокопенко Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-9095-8428

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.08

Ключові слова:

публічна бібліотека, цифровізація, цифрове суспільство, інформаційне суспільство, цифрові технології, цифрова культура, цифрова нерівність, бібліотечні послуги, електронні ресурси

Анотація

Статтю присвячено аналізу ролі та трансформації публічних бібліотек в умовах становлення цифрового суспільства. Обґрунтовано актуальність теми через необхідність адаптації бібліотек до нових інформаційних потреб та технологічних реалій. Проаналізовано ключові характеристики цифрового суспільства, що впливають на діяльність бібліотек: інформаційне перевантаження, мережева взаємодія, культура участі, цифрова нерівність. Розглянуто еволюцію функцій публічних бібліотек — від традиційних книгосховищ до багатофункціональних центрів знань, комунікації та цифрової інклюзії. Досліджено основні напрями цифрової трансформації: розвиток електронних ресурсів, впровадження цифрових послуг, використання соціальних медіа, підтримка цифрової грамотності. Визначено основні виклики (фінансові, технологічні, кадрові, соціокультурні) та запропоновано стратегічні орієнтири для сталого розвитку бібліотек у новому суспільному контексті.

Біографії авторів

Ю. І. Горбань, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

кандидат культурології, професор, завідувач кафедри інформаційної діяльності та зв’язків з громадськістю

В. В. Касьян, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

кандидат філософських наук, доцент, доцент кафедри інформаційної діяльності та зв’язків з громадськістю

Л. І. Прокопенко, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

кандидат культурології, доцент, доцент кафедри інформаційної діяльності та зв’язків з громадськістю

Посилання

Haleta, Ya. V. (2024). Theoretical principles of the formation of digital competence in the context of information, library and archive matters. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 215, 12–15. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-215-12-15. [In Ukrainian].

Horbul, T. O. (2023). Digitization of cultural heritage in Ukraine: analysis of features in the context of digital culture development. Kulturolohichnyi almanakh, 4, 212–218. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.4.29. [In Ukrainian].

Ivanova, M. (2021). Library affairs in state strategies development of Ukraine. Naukovi pratsi Natsionalnoi biblioteky Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho, 62, 67–83. https://doi.org/10.15407/np.62.067. [In Ukrainian].

Karpliuk, S. O. (2019). Features of digitalization of the educational process in higher school. In V. H. Kremin, O. I. Liashenko (Eds.), Information and digital educational space of Ukraine: transformation processes and development prospects: collection of scientific papers (pp. 191–200). National Academy of Educational Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Ovcharuk, O. V., Hrytsenchuk, O. O., Ivaniuk, I. V., Kartashova, L. A., Kravchyna, O. Ye., Leshchenko, M. P., & Malytska, I. D. (2022). Development of the information and digital educational environment of a general secondary education institution: a methodological manual. Institute for Digitalization of Education of the NAES of Ukraine. [In Ukrainian].

Rostoka, M. L. (2022). Information and analytical support for the modernization and reform of modern education in conditions of force majeure, transformational changes and digitalization of society (2019–2022) (analytical review). In S. V. Lapaienko et al. (Auth.-comp.), Activities of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine on scientific and methodological support of modernization and reform of education: Review Publication (pp. 38–66). TVORY. [In Ukrainian].

Samokhina, Zh. (2024). Use of digital marketing tools in library activities. Bibliotechnyi visnyk, 1, 12–22. https://doi.org/10.15407/bv2024.01.012. [In Ukrainian].

Safonova, T. A. (2022). Digitalization — a strategic path for the development of the library sector. In Integration of scientific and modern ideas into practice, VIII International Scientific and Practical Conference (Stockholm, November 15–18, 2022) (pp. 757–760). International Science Group. [In Ukrainian].

Bell, D. (2020). Post-Industrial Society. In R. Blom et cet. (Eds.), The Information Society Reader (pp. 86–102). Routledge. [In English].

Carr, N. (2010). The Shallows: How the Internet Is Changing the Way We Think, Read and Remember. Atlantic. [In English].

Castells, M. (2004). Informationalism, Networks, and the Network Society: A Theoretical Blueprint. In M. Castells (Ed.), The Network Society A Cross-cultural Perspective (pp. 3–45). Edward Elgar. [In English].

Cox, J. (2023). The Position and Prospects of Academic Libraries: Strengths and Opportunities. New Review of Academic Librarianship, 29(4), 367–393, https://doi.org/10.1080/13614533.2023.2238692. [In English].

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press. [In English].

Tiurkedzhy, N., Marina, O., Davydova, I., Marin, S. (2024). Experience of Implementing Assistive Technologies in Ukrainian and Foreign Document and Information Structures. University Library at a New Stage of Social Communications Development. Conference Proceedings, (9), 140–149. https://doi.org/10.15802/unilib/2024_316712. [In English].

Webster, F. (2014). Theories of the Information Society (4th ed.). Routledge. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства