Державна політика популяризації читання в країнах Європи
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.03Ключові слова:
державна політика, популяризація читання, бібліотеки, стратегії розвитку читання, європейський досвідАнотація
У статті проаналізовано державну політику популяризації читання в Польщі, Фінляндії, Великій Британії, Німеччині та Франції у 2015–2025 рр. Визначено ключові напрями підтримки читання: законодавче регулювання, модернізація бібліотек, цифровізація, програми сімейного читання. Компаративний аналіз дозволив виокремити ефективні підходи, релевантні для вдосконалення української стратегії розвитку читання на 2023–2032 рр. Актуальність теми зумовлена потребою формування культури читання в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення.
Посилання
Kuzilova, T. M. (2022). World practices of promoting children’s books and reading: history of im-plementation and present. National Library of Ukraine for Children. https://chl.kiev.ua/mbm/MBM/%D1%82%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%D0%B8/2023/%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B8.pdf. [In Ukrainian].
Yatsenko, T. (2019). The problem of reading in the information society: social and methodological aspects. In T. Yatsenko (Ed.), The problem of reading in the modern information society: materials of the First All-Ukrainian scientific and practical conference (pp. 5-8). Institute of Pedagogy of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. https://lib.iitta.gov.ua/718774/1/zbirnyk-tez_19.10.19_Naumenko_SO.pdf. [In Ukrainian].
Book Adventure. (2025). Book Adventure: A gamified platform for young readers. Retrieved from https://bookadventure.com. [In English].
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Re-search for the Sociology of Education (pp. 241–258). Greenwood Press. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/60f4ff21-3e3c-4445-9ae6-77c334f5fa23/content. [In English].
Czytaj PL. (2025). Czytaj PL — the largest campaign promoting reading in Poland. Retrieved March 21, 2025, from https://czytajpl.pl. [In Polish].
Department for Digital, Culture, Media & Sport. (2016). Summer Reading Challenge: A national scheme supporting literacy. Retrieved from https://www.gov.uk/government/case-studies/summer-reading-challenge-a-national-scheme-supporting-literacy. [In English].
Department for Education. (2012). Reading for pleasure: A research overview. Retrieved from https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7c18d540f0b61a825d66e9/reading_for_pleasure.pdf. [In English].
Department for Education. (2015). Reading: The next steps. Supporting higher standards in schools. Retrieved from https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/409409/Reading_the_next_steps.pdf. [In English].
Department for Education. (2021). The Reading Framework: Teaching the foundations of literacy. Retrieved from https://www.gov.uk/government/publications/the-reading-framework-teaching-the-foundations-of-literacy. [In English].
EURead. (n.d.). Members. Retrieved April 2, 2025, from https://euread.com/members/. [In English].
Finlex. (2016). Act on Public Libraries 1492/2016. Retrieved from https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/saadoskokoelma/2016/1492#OT0. [In Finish].
Johanniter-Unfall-Hilfe e.V. (n.d.). Johanniter Reading Dogs. Retrieved March 21, 2025, from https://www.johanniter.de/spenden/projekte-deutschland/kinder-und-jugendliche/johanniter-lesehunde/. [In German].
Lue Lapselle. (2021). A book bag distributed at the clinic encourages new families to read. Retrieved May 9, 2025, from https://luelapselle.fi/neuvolassa-jaettu-kirjakassi-kannustaa-uusia-perheita-lukemisen-pariin/. [In Finish].
LukuKeskus. (2024). Literacy has gained a stronger role in the new national curriculum for basic education. Retrieved April 2, 2025, from https://lukukeskus.fi/en/news/literacy-has-gained-a-stronger-role-in-the-new-national-curriculum-for-basic-education/. [In English].
Lukukeskus. (2025). 5 facts about reading for children and young people in 2025. Retrieved May 8, 2025, from https://lukukeskus.fi/5-faktaa-lasten-ja-nuorten-lukemisesta-2025/. [In Finish].
Lukukeskus. (n.d.). Campaigns and Programs. Retrieved March 21, 2025, from https://lukukeskus.fi/en/campaingns-programs/. [In English].
Mayflower Primary School. (n.d.). NLB Read@School Programme. Retrieved April 2, 2025, from https://www.mayflowerpri.moe.edu.sg/about-us/our-partners/nlb-read-school-programme/. [In English].
MENTOR-Campus. (2025). Retrieved from https://mentor-campus.de/. [In German].
Ministère de la Culture. (2024). Development of public reading. Retrieved from https://www.culture.gouv.fr/fr/regions/drac-grand-est/services/idc/livre-lecture/developpement-de-la-lecture-publique. [In French].
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse. (2024a). Learning to read at school. Retrieved from https://www.education.gouv.fr/l-apprentissage-de-la-lecture-l-ecole-1028. [In French].
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse. (2024b). Little Reading Champions. Retrieved from https://www.education.gouv.fr/les-petits-champions-de-la-lecture-1712. [In French].
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse. (2024c). Pleasure of reading, pleasure of writing: courses and competitions. Retrieved from https://www.education.gouv.fr/plaisir-de-lire-plaisir-d-ecrire-parcours-et-concours-416501. [In French].
Ministère de l’Éducation nationale et de la Jeunesse. (2024d). Reading Nights. Retrieved from https://www.education.gouv.fr/les-nuits-de-la-lecture-9968. [In French].
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. (2024). National Reading Development Program 2.0. Retrieved March 21, 2025, from https://nprcz.pl/program/. [In Polish].
Narodowe Centrum Kultury. (2023). Mid-term evaluation with a diagnosis of the social, economic and spatial situation for the project of the next edition of the National Reading Development Program 2.0: Final Report. Retrieved from https://nprcz.pl/wp-content/uploads/2024/09/Ewaluacja_NPRCz_plik_dostepny.pdf. [In Polish].
National Literacy Trust. (2023). Children and young people’s reading in 2023. Retrieved from https://literacytrust.org.uk/research-services/research-reports/children-and-young-peoples-reading-in-2023/. [In English].
Nationaler Lesepakt. (2025). Retrieved from https://nationaler-lesepakt.de/index.html. [In English].
Obama, B., & Winfrey, O. (2025). Book recommendations by the Obamas and Oprah Winfrey. Retrieved March 21, 2025, from https://lbbonline.com/news/the-obamas-and-oprah-take-over-childrens-story-time-at-chicago-public-library. [In English].
OECD. (2022). PISA 2022 Results. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/. [In English].
Reading Star. (n.d.). e-ReadingStar. Retrieved April 2, 2025, from https://www.readingstar.co.kr/tech/e-readingstar. [In English].
République Française. (2021). Law No. 2021-1717 of December 21, 2021 relating to libraries and the development of reading. Légifrance. https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000044537514. [In French].
Stiftung Lesen. (2025). Reading start 1-2-3.. Retrieved from https://www.stiftunglesen.de/informieren/unsere-angebote/fuer-familien/lesestart-1-2-3. [In German].
UNESCO. (2019). Strategy for Youth and Adult Literacy (2020-2025). Retrieved from https://epale.ec.europa.eu/sites/default/files/unesco_strategy_for_youth_and_adult_literacy.pdf. [In English].
Visual Capitalist. (2023, March 22). Visualized: Which countries publish the most books in each region? Retrieved March 21, 2025, from https://www.visualcapitalist.com/visualized-which-countries-publish-the-most-books-in-each-region/. [In English].
Westermann. (n.d.). Reading games and apps. Retrieved March 21, 2025, from https://antolin.westermann.de/all/info/lesespiele-apps.jsp. [In German].
Wigfield, A., Gladstone, J. R., & Turci, L. (2016). Beyond cognition: Reading motivation and reading comprehension. Child Development Perspectives, 10(3), 190–195. https://doi. org/10.1111/cdep.12184. [In English].
Wilson, W. (2024). Wilson Fundations reading program. Retrieved March 21, 2025, from https://www.wilsonlanguage.com. [In English].
World Bank. (2022, June 23). 70% of 10-year-olds now in learning poverty, unable to read and understand a simple text. World Bank. https://www.worldbank.org/en/news/press-release/2022/06/23/70-of-10-year-olds-now-in-learning-poverty-unable-to-read-and-understand-a-simple-text. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.