Роль бібліотек, архівів та інформаційних центрів у формуванні критичного мислення і громадянських цінностей у цифровому суспільстві: світові, європейські та українські стратегії
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.02Ключові слова:
критичне мислення, громадянські цінності, цифрове суспільство, бібліотеки, архіви, інформаційні установи, медіаграмотність, дезінформація, соціальні комунікації, інформаційна безпекаАнотація
У статті проаналізовано сучасні стратегії формування критичного мислення та громадянських цінностей у цифровому суспільстві з акцентом на ролі бібліотек, архівів та інформаційних центрів. Визначено, що в умовах інформаційних війн, фейків і маніпуляцій ці установи стають ключовими майданчиками для розвитку медіаграмотності, цифрової етики й громадянської відповідальності. Досліджено досвід США, Європи та України: у США акцент зроблено на цифровій грамотності та інтеграції цифрового громадянства в освіту; у Європі — на підтримці прозорості та верифікації джерел; в Україні — на реалізації національних стратегій медіаграмотності й читання. Стаття пропонує системний підхід до використання інформаційних установ як агентів змін у цифрову епоху та окреслює перспективи подальших досліджень у цій сфері. У висновках зазначено, що формування критичного мислення та громадянських цінностей у цифровому суспільстві є спільним пріоритетом для стратегій установ США, Європи та України. Успішна реалізація стратегій потребує міжсекторальної співпраці, інтеграції інноваційних технологій і постійного оновлення освітніх підходів.
Посилання
Voronkova, V. H., Kyvliuk, O. P., & Nikitenko, V. O. (2023). Critical Thinking in the Context of Jean Baudrillard’s Postmodernist Discourse. Osvitnii dyskurs, 45(7–9). https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.45(7-9)-3. [In Ukrainian].
Zaichenko, N. I. (2015). The National Teacher Library of Argentina as an Information and Educational Center. Molod i rynok, 11(130), 10–14. [In Ukrainian].
Pysarenko, L. M. (2021). Media Literacy as a Tool of Information and Communication Technologies. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 4(3). https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.4-3/27. [In Ukrainian].
Shchus, N. V., & Yavorska, T. M. (2019). Formation of Media and Information Literacy in Public Libraries of Australia and Finland. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stusa, 2(11). https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/7650. [In Ukrainian].
Beglu, R.R., and Ahshik, S.S. (2023). Main strategies and services of academic libraries during the COVID-19 pandemic. IFLA Journal, 49(2), 286–297. https://doi.org /10.1177/03400352221130778. [In English].
Bimber, B. (2003). Information and American democracy: Technology in the evolution of political power. Cambridge University Press. [In English].
Grizzle, A., Wilson, C., Douai, A., Dezuanni, M., & Cheung, C. K. (2013). Media and information literacy: Policy and strategy guidelines. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000225606. [In English].
Khymytsia, N. (2024). Adapting libraries to new social and technological challenges: current trends in the branding of Ukrainian library institutions. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 66, 100–113. https://doi.org/10.31516/2410-5333.066.08. [In English].
Khymytsia, N., & Kuchma, M. (2021). Features of positioning of German university libraries on official websites. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 60, 43–52. https://doi.org/10.31516/2410-5333.060.04. [In English].
Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Touchstone Books/Simon & Schuster. [In English].
Schuler, D., & Day, P. (Eds.). (2003). Shaping the network society: The new role of civil society in cyberspace. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/6204.001.0001. [In English].
Song, J. S., & Sridhar, D. (2021, June 15). How states can support the next generation of digital citizens. ISTE. https://iste.org/blog/how-states-can-support-the-next-generation-of-digital-citizens. [In English].
Wilhelm, A. G. (2000). Democracy in the digital age: Challenges to political life in cyberspace. Routledge. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.