Роль бібліотек, архівів та інформаційних центрів у формуванні критичного мислення і громадянських цінностей у цифровому суспільстві: світові, європейські та українські стратегії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.02

Ключові слова:

критичне мислення, громадянські цінності, цифрове суспільство, бібліотеки, архіви, інформаційні установи, медіаграмотність, дезінформація, соціальні комунікації, інформаційна безпека

Анотація

У статті проаналізовано сучасні стратегії формування критичного мислення та громадянських цінностей у цифровому суспільстві з акцентом на ролі бібліотек, архівів та інформаційних центрів. Визначено, що в умовах інформаційних війн, фейків і маніпуляцій ці установи стають ключовими майданчиками для розвитку медіаграмотності, цифрової етики й громадянської відповідальності. Досліджено досвід США, Європи та України: у США акцент зроблено на цифровій грамотності та інтеграції цифрового громадянства в освіту; у Європі — на підтримці прозорості та верифікації джерел; в Україні — на реалізації національних стратегій медіаграмотності й читання. Стаття пропонує системний підхід до використання інформаційних установ як агентів змін у цифрову епоху та окреслює перспективи подальших досліджень у цій сфері. У висновках зазначено, що формування критичного мислення та громадянських цінностей у цифровому суспільстві є спільним пріоритетом для стратегій установ США, Європи та України. Успішна реалізація стратегій потребує міжсекторальної співпраці, інтеграції інноваційних технологій і постійного оновлення освітніх підходів.

Біографії авторів

Н. О. Химиця, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

кандидат історичних наук, доцент

О. О. Морушко, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

кандидат історичних наук, доцент

Посилання

Voronkova, V. H., Kyvliuk, O. P., & Nikitenko, V. O. (2023). Critical Thinking in the Context of Jean Baudrillard’s Postmodernist Discourse. Osvitnii dyskurs, 45(7–9). https://doi.org/10.33930/ed.2019.5007.45(7-9)-3. [In Ukrainian].

Zaichenko, N. I. (2015). The National Teacher Library of Argentina as an Information and Educational Center. Molod i rynok, 11(130), 10–14. [In Ukrainian].

Pysarenko, L. M. (2021). Media Literacy as a Tool of Information and Communication Technologies. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 4(3). https://doi.org/10.32838/2710-4656/2021.4-3/27. [In Ukrainian].

Shchus, N. V., & Yavorska, T. M. (2019). Formation of Media and Information Literacy in Public Libraries of Australia and Finland. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stusa, 2(11). https://jvestnik-sss.donnu.edu.ua/article/view/7650. [In Ukrainian].

Beglu, R.R., and Ahshik, S.S. (2023). Main strategies and services of academic libraries during the COVID-19 pandemic. IFLA Journal, 49(2), 286–297. https://doi.org /10.1177/03400352221130778. [In English].

Bimber, B. (2003). Information and American democracy: Technology in the evolution of political power. Cambridge University Press. [In English].

Grizzle, A., Wilson, C., Douai, A., Dezuanni, M., & Cheung, C. K. (2013). Media and information literacy: Policy and strategy guidelines. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000225606. [In English].

Khymytsia, N. (2024). Adapting libraries to new social and technological challenges: current trends in the branding of Ukrainian library institutions. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 66, 100–113. https://doi.org/10.31516/2410-5333.066.08. [In English].

Khymytsia, N., & Kuchma, M. (2021). Features of positioning of German university libraries on official websites. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 60, 43–52. https://doi.org/10.31516/2410-5333.060.04. [In English].

Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Touchstone Books/Simon & Schuster. [In English].

Schuler, D., & Day, P. (Eds.). (2003). Shaping the network society: The new role of civil society in cyberspace. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/6204.001.0001. [In English].

Song, J. S., & Sridhar, D. (2021, June 15). How states can support the next generation of digital citizens. ISTE. https://iste.org/blog/how-states-can-support-the-next-generation-of-digital-citizens. [In English].

Wilhelm, A. G. (2000). Democracy in the digital age: Challenges to political life in cyberspace. Routledge. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-17

Номер

Розділ

Проблеми теорії інформації та наукової комунікації