Соціальні мережі як платформа для маніпуляції: вітчизняний досвід в умовах російсько-української війни
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.067.01Ключові слова:
соціальні мережі, маніпуляції, інформаційна культура, інформаційна гігієна, російсько-українська війнаАнотація
Стаття присвячена з’ясуванню специфіки маніпуляції в соціальних мережах в умовах російсько-української війни. Актуальність теми зумовлена тим, що під час масштабного російського вторгнення військові дії супроводжуються використанням елементів гібридної війни, кібератак та масової дезінформації, а це спрямовано не лише на військову перевагу, але й на дестабілізацію суспільства, залучення населення до підтримки агресора та формування недовіри до влади. Нині питання інформаційної війни стало особливо актуальним для України. Національна безпека й інформаційний простір зазнають великого тиску у зв’язку з активним використанням соціальних мереж, інтернет-платформ й інших засобів масової комунікації як інструментів для поширення дезінформації та маніпуляцій. Нині соціальні мережі є одним із центральних каналів передання фейкових новин і пропагандистських матеріалів. Завдяки підбору контенту на основі уподобань користувачів недостовірна інформація може поширюватися надзвичайно швидко, часто без належної перевірки її достовірності, що зумовлює необхідність розробки алгоритмів виявлення дезінформації та її протидії. Пропонована стаття містить аналіз особливостей подання фейкової інформації у Viber і Facebook, ознаки цієї інформації та способи виявлення недостовірного контенту.
Посилання
Bazarnyi, S. V. (2023). Method for identifying social network agents with the greatest influence. Stratehichni komunikatsii ta kohnityvni systemy spetsialnoho pryznachennia, 1(46), 145–150. https://doi.org/10.33099/2311-7249/2023-46-1-145-150 [In Ukrainian].
Bohdaniok, O. (2023). Russia launches powerful anti-Ukrainian campaign on Facebook. Suspilne Movlennia. https://suspilne.media/412695-rf-zapustila-potuznu-antiukrainsku-kampaniu-u-facebook-so-pro-ce-vidomo/ [In Ukrainian].
Bondarenko, T. H., & Koval, S. V. (2024). Ethical and didactic principles conducting media events for the formation of media and informational literacy of schoolchildren. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Filolohiia. Zhurnalistyka, 35(3, P. 2), 163–168. [In Ukrainian].
Vasyliev, A. (2023). Fake news on Telegram in times of war and how to deal with it. Gromada Group / Hrupa mistsevykh ZMI Kharkivshchyny. https://gromada.group/news/statti/23648-fejki-v-telegrami-v-umovah-vijni-ta-yak-z-nimi-borotisya [In Ukrainian].
Drushliak, M., Semenoh, O., Hrona, N., Ponomarenko, N., & Semenikhina, O. (2022). Typology of internet resources for the development of youth’s infomedia literacy. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 88(2), 1–22. https://doi.org/10.33407/itlt.v88i2.4786 [In Ukrainian].
Information hygiene in times of war: course notes (n. d.). Prometheus. https://prometheus.org.ua/prometheus-free/information-hygiene-during-war/ [In Ukrainian].
Mykolaichuk, B. (2021). The disinformation epidemic: why fakes have become part of our lives and how to “vaccinate”. Tsentr demokratii ta verkhovenstva prava. https://cedem.org.ua/analytics/epidemiya-dezinformatsiyi/ [In Ukrainian].
Mykhalchenko, I. (2020). Media and information literacy for everyone and for all. TsK Profspilky pratsivnykiv osvity i nauky Ukrainy. https://pon.org.ua/novyny/8281-medyna-ta-nformacyna-gramotnst-kozhnogo-dlya-vsh.html [In Ukrainian].
Pidhurska, V., & Holubovska, I. (2025). Developing media literacy of future teachers in the process of studying Ukrainian language for professional use. Osvita. Innovatyka. Praktyka, 13(1), 46–51. [In Ukrainian].
Pohorilov, S. (2023). “Russia seeks peace”: how propaganda prepared Russians for invasion of Ukraine. Ukrainska pravda. https://www.pravda.com.ua/news/2023/02/24/7390828/ [In Ukrainian].
Statilko, K., & Knysh, M. (2023). Ethics of information consumption: responsibility for the dissemination and perception of information. In Psychological, educational, legal, social and cultural issues of modern society (p. 60–61). Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University. https://doi.org/10.32782/FPHiSN.2023.1.60-61 [In Ukrainian].
Smoliar, L., & Maksymchuk, A. (2022). Lies and panic on Viber, Telegram, Facebook during the war: how not to fall for disinformation. Chetverta vlada. https://4vlada.com/brehnia-i-panika-u-vajberi-telegrami-fejsbutsi-pid-chas-vijny-yak-ne-potrapyty-na-gachok-dezinformatsii [In Ukrainian].
Sobchenko, T., & Kyrylenko, S. (2024). Formation of info media literacy of higher education students as a pedagogical problem. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: “Pedahohika. Sotsialna robota”, 1(54), 200–203. [In Ukrainian].
Sukach, T. (2022). Information warfare in Telegram: how to recognize enemy resources and avoid falling for Russia’s bait. 24 Kanal. https://24tv.ua/informatsiyna-viyna-telegrami-yak-rozpiznati-vorozhi-resursi_n1973839 [In Ukrainian].
Troshchynska, T., & Tsekhanovska, O. (2022). “I sent it to you in Viber”: disinformation in the messenger during the war. Hromadske radio. https://hromadske.radio/podcasts/myslennia-bazova-funktsiia/ya-tobi-u-viber-pereslav-dezinformatsiia-u-mesendzheri-pid-chas-viyny [In Ukrainian].
Filter: how to repel an information offensive in times of war (2022). Kharkiv IT Cluster. https://it-kharkiv.com/informatsiyna_hihiyena/ [In Ukrainian].
Butko, L., Khmil-Chupryna, V., Shvets, О., & Knysh, M. (2025). Media Literacy as a Basis for Opposing information Manipulations in Social Networks. Věda a perspektivy, 4(47), 283–293. https://doi.org/10.52058/2695-1592-2025-4(47)-283-293. [In English].
Dr. Marco Buschmann (2022). “Unsere Gesetze gelten für alle. Das Bundesamt für Justiz hat zwei Bußgeldbescheide in Höhe von insgesamt mehreren Millionen Euro gegen «Telegram» erlassen. Die Anbieter von Messengerdiensten und Sozialen Netzwerken tragen eine besondere Verantwortung, gegen Hetze und Gewaltaufrufe auf den Plattformen vorzuehen”. Bundesministerium der Justiz. https://www.bmj.de/SharedDocs/Zitate/DE/2022/1017_Telegram.html;jsessionid=DB21F87882BDD38B496DE918BF62CCE1.1_cid289?fbclid=IwAR1dlnKoEOkjo2XvebtoBBKyCMNIg7goA2YddDPl0eD6SZeou8-cj3iylOMEUR-Lex(2022a) [In German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.