Огляд стану використання технологій штучного інтелекту в освіті: закордонний досвід

Автор(и)

  • В. Ю. Василенко Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна https://orcid.org/0000-0002-2370-5615
  • Ю. С. Цюпаченко Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця, Україна https://orcid.org/0009-0007-7042-9338

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.066.09

Ключові слова:

штучний інтелект, навчальний процес, технології, закордонний досвід

Анотація

Досліджено поняття штучного інтелекту (ШІ), а також можливості його використання в навчальному процесі. Зазначено, що застосування технологій ШІ відкриває широкі можливості для персоналізації навчання, автоматизації рутинних завдань та забезпечення доступності освіти. У статті аналізується сучасний стан упровадження ШІ в освіті на основі закордонного досвіду (Китай, США, Велика Британія, Японія), виявляючи основні переваги й виклики. Зокрема, обговорюються етичні та соціальні аспекти використання ШІ, забезпечення цифрової рівності, захист персональних даних, розвиток цифрових компетенцій. У статті розглядаються успішні практики різних країн для можливості подальшої адаптації їх до українського контексту.

Біографії авторів

В. Ю. Василенко, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця

кандидатка наук із соціальних комунікацій, старший викладач, кафедра інформаційних систем управління

Ю. С. Цюпаченко, Донецький національний університет імені Василя Стуса, м. Вінниця

випускниця ОС «Бакалавр», спеціальність 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»

Посилання

Baranov, O. A. (2023). Definition of the term “artificial intelligence”. In-formatsiia i pravo, 1 (44), 32–49. https://ippi.org.ua/sites/default/files/5_28.pdf. [In Ukrainian].

Vizniuk, I., Buhlai, N., Kutsak, L., Polishchuk, A., & Kylyvnyk, V. (2021). The use of artificial intelligence in education. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Pro-fessional Training Methodology Theory Experience Problems, 59, 14–22. https://doi.org /10.31652/2412-1142-2021-59-14-22. [In Ukrainian].

Marienko, M. V., & Kovalenko, V. V. (2023). Artificial intelligence and open science in education. Fizyko-matematychna osvita, 1 (38), 48–53. https://doi.org /10.31110/2413-1571-2023-038-1-007. [In Ukrainian].

Panukhnyk, O. (2023). Artificial intelligence in the educational process and scientific research of higher education applicants: responsible lim-its of AI content. Halytskyi ekonomichnyi visnyk, 4 (84), 202–211. https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2023.04.202. [In Ukrainian].

European Commission (2018). Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the Eu-ropean Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on Artificial Intelligence for Europe (SWD (2018) 137 fi-nal). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A237%3AFIN. [In English].

Chassignol, M., Khoroshavin, A., Klimova, A., & Bilyatdinova, A. (2018). Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview. Procedia Computer Science, 136, 16–24. [In English].

Cox, A. M. (2021). Exploring the impact of Artificial Intelligence and robots on higher education through literature-based design fictions. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18 (1), 1–19. [In English].

Crompton, H., & Song, D. (2021). The Potential of Artificial Intelligence in Higher Education. Teaching & Learning Faculty Publications, 62, 1–4. https://doi.org/10.35575/rvucn.n62a1. [In English].

Edem Gold (2023). The History of Artificial Intelligence from the 1950s to Today. Freecodecamp. https://www.freecodecamp.org/news/the-history-of-ai/. [In English].

Global Information. (2024). Artificial Intelligence in Education Market by Component (Services, Solutions), Technology (Machine Learning, Natural Language Processing (NLP), Deployment, Application, End-use — Global Forecast 2024–2030. https://www.giiresearch.com/report/ires1434812-artificial-intelligence-education-market-by.html. [In English].

Hamaguchi, N., & Kondo, K. (2020). Applications of Artificial Intelligence to Education in Japan. International Journal of Distance Education Technologies, 18 (3), 1–16. [In English].

Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2023). Artificial Intelligence in Edu-cation. Globethics, 47–50. https://doi.org/10.58863/20.500.12424/4276068. [In English].

Holmes, W., Porayska-Pomsta, K., Holstein, K., Sutherland, E., Baker, T., Shum, S. B., Santos, O. C., Rodrigo, M. T., Cukurova, M., Bitten-court, I. I., & Koedinger, K. R. (2021). Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 31 (4), 504–526. [In English].

Luckin, R., Holmes, W., Griffiths, M., & Forcier, L. B. (2016). Intelligence Unleashed: An argument for AI in Education. Pearson. https://static.googleusercontent.com/media/edu.google.com/uk//pdfs/Intelligence-Unleashed-Publication.pdf. [In English].

Technavio. (2024). Artificial Intelligence (AI) Market Analysis North Amer-ica, Europe, APAC, South America, Middle East and Africa — US, China, UK, Germany, Canada — Size and Forecast 2024–2028. https://www.technavio.com/report/enterprise-ai-market-industry-analysis. [In English].

Villegas-Ch, W., Román-Cañizares, M., & Palacios-Pacheco, X. (2020). Improvement of an Online Education Model with the Integration of Machine Learning and Data Analysis in an LMS. Applied Sciences, 10 (15), 5371. [In English].

Yang, F., & Zhang, S. (2019). The application of artificial intelligence in education in China. In N. Streitz & S. Konomi (Eds.), Distributed, Ambient and Pervasive Interactions. HCII 2019,11587, 24–33. [In English].

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education — where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16 (39), 1–27. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

Прикладні соціокомунікаційні технології