Принципи виразності в сучасних українських соціальних плакатах: візуальна мова часу змін

Автор(и)

  • Ю. О. Сосницький Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-2463-6903

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.066.04

Ключові слова:

соціальний плакат, принципи дизайну, візуальна комунікація, український дизайн, національна ідентичність, сучасне мистецтво, культурні трансформації

Анотація

У статті досліджено принципи виразності в сучасних українських соціальних плакатах, які виступають ефективним інструментом комунікації в умовах соціальних і культурних трансформацій. Особливу увагу приділено аналізу візуальної мови плакатів, що дозволяє ефективно передавати суспільно значущі меседжі. Розглядаються ключові принципи, такі як лаконічність, символізм, емоційна насиченість та культурна відповідність, які забезпечують високий рівень впливу на глядача. У статті акцентується на сучасних викликах для українського соціального плаката, зокрема на потребі адаптації до глобальних тенденцій та локальних реалій. Проаналізовано приклади візуальних рішень, які досягають когнітивного й емоційного впливу завдяки гармонійному поєднанню графічних елементів та смислового наповнення. Дослідження підкреслює важливість візуальної чіткості й змістовної однозначності для підвищення ефективності соціального плаката як засобу впливу.

Біографія автора

Ю. О. Сосницький, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри образотворчого мистецтва та дизайну, факультет архітектури, дизайну та образотворчого мистецтва

Посилання

Heller, S., & Chwast, S. (2019). Graphic Style: From Victorian age to New Century. (Graphichni styli: vid viktorianstva do hipsterstva. Ar-tHuss). O. Zhuravlova, D. Pinchuk (Trans.). ISBN 978-617-7799-09-1. [In Ukrainian].

Hladun, O. (2018). Ukrainian poster: stages of development of visual and plastic language. Suchasne mystetstvo, (14), 115–122. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152212. [In Ukrainian].

Kolosnichenko, M. V. (Ed.) (2023). The adaptive role of the poster in the context of the development of contemporary art [collective mono-graph]. Kyiv National University of Technology and Design. [In Ukrainian].

Lahutenko, O. A. (2008). Ukrainian Graphic Arts of the First Third of the XX Century: European Trends and National Peculiarities of De-velopment [Doctoral dissertation, National Academy of Fine Arts and Architecture]. National Academy of Fine Arts and Architec-ture. http://www.disslib.org/ukrayinska-hrafika-pershoyi-tretyny-khkh-stolittja-zahalnoyevropejski-tendentsiyi-ta.html [In Ukrainian].

Paton, B. E. (Ed.) (2011). History of Ukrainian culture: in 5 volumes (Vol. 5. Book 1: Ukrainian culture of the XX — early XXI centuries). Naukova dumka. [In Ukrainian].

Pryshchenko, S. (2018). Artistic and figurative system of advertising graphics [monograph]. National Academy of Management Personnel of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Sbitnieva, N. F. (2008). Graphic design: to the history of formation. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, (2), 96–105. http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2008_2_13. [In Ukrainian].

Severina, O. M. (2010). Ecological poster: formation and development (based on the materials of the International Triennial “4th Block”) [Candidate’s thesis, Kharkiv State Academy of Design and Arts]. Kharkiv State Academy of Design and Arts. http://search.nbuv.gov.ua/publ/REF-0000280775. [In Ukrainian].

Stankevych, M. (2012). Protodesign, concepts and morphology of design. In M. I. Yakovlieva (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia: Collection of articles (pp. 122–131). Institute of Con-temporary Art Problems of the National Academy of Arts of Ukraine, Phoenix. [In Ukrainian].

Khramova-Baranova, O. L. (2006). Some pages of the history of graphic design development in Ukraine in the twentieth century and its pe-riodization. Naukovi pratsi: naukovo-metodychnyi zhurnal, (35), Vol. 48. History, 131–134. https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/history/2006/48-35-25.pdf. [In Ukrainian].

Yakovliev, M. I. (2012). Preface to the collection of articles. In M. I. Yakovlieva (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu ХХ stolittia: A collection of articles (pp. 3–5). Institute of Contemporary Art Problems of the National Academy of Arts of Ukraine, Phoenix. [In Ukrainian].

Clarkson, M. (2015, January 30). Elements of Visual Communication [As-sociation]. Procomm IEEE. https://procomm.ieee.org/elements-of-visual-communication/. [In English].

Frutiger, A. (1980). Type, Sign, Symbol. ABC. [In English].

Frutiger, A. (2008). Symbole: Geheimnisvolle Bilder-Schriften, Zeichen, Signale, Labyrinthe, Heraldik. Haupt. [In English].

Günay, M. (2021). Design in visual communication. Art and Design Re-view, 9, 109–122. https://doi.org/10.4236/adr.2021.92010. [In English].

Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. [In English].

St. Amant, K. (2016). Cultural considerations for communication design. Communication Design Quarterly Review, 4 (1), 6–22. https://doi.org /10.1145/2875501.2875502. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Номер

Розділ

Проблеми теорії інформації та наукової комунікації