Принципи виразності в сучасних українських соціальних плакатах: візуальна мова часу змін
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.066.04Ключові слова:
соціальний плакат, принципи дизайну, візуальна комунікація, український дизайн, національна ідентичність, сучасне мистецтво, культурні трансформаціїАнотація
У статті досліджено принципи виразності в сучасних українських соціальних плакатах, які виступають ефективним інструментом комунікації в умовах соціальних і культурних трансформацій. Особливу увагу приділено аналізу візуальної мови плакатів, що дозволяє ефективно передавати суспільно значущі меседжі. Розглядаються ключові принципи, такі як лаконічність, символізм, емоційна насиченість та культурна відповідність, які забезпечують високий рівень впливу на глядача. У статті акцентується на сучасних викликах для українського соціального плаката, зокрема на потребі адаптації до глобальних тенденцій та локальних реалій. Проаналізовано приклади візуальних рішень, які досягають когнітивного й емоційного впливу завдяки гармонійному поєднанню графічних елементів та смислового наповнення. Дослідження підкреслює важливість візуальної чіткості й змістовної однозначності для підвищення ефективності соціального плаката як засобу впливу.
Посилання
Heller, S., & Chwast, S. (2019). Graphic Style: From Victorian age to New Century. (Graphichni styli: vid viktorianstva do hipsterstva. Ar-tHuss). O. Zhuravlova, D. Pinchuk (Trans.). ISBN 978-617-7799-09-1. [In Ukrainian].
Hladun, O. (2018). Ukrainian poster: stages of development of visual and plastic language. Suchasne mystetstvo, (14), 115–122. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152212. [In Ukrainian].
Kolosnichenko, M. V. (Ed.) (2023). The adaptive role of the poster in the context of the development of contemporary art [collective mono-graph]. Kyiv National University of Technology and Design. [In Ukrainian].
Lahutenko, O. A. (2008). Ukrainian Graphic Arts of the First Third of the XX Century: European Trends and National Peculiarities of De-velopment [Doctoral dissertation, National Academy of Fine Arts and Architecture]. National Academy of Fine Arts and Architec-ture. http://www.disslib.org/ukrayinska-hrafika-pershoyi-tretyny-khkh-stolittja-zahalnoyevropejski-tendentsiyi-ta.html [In Ukrainian].
Paton, B. E. (Ed.) (2011). History of Ukrainian culture: in 5 volumes (Vol. 5. Book 1: Ukrainian culture of the XX — early XXI centuries). Naukova dumka. [In Ukrainian].
Pryshchenko, S. (2018). Artistic and figurative system of advertising graphics [monograph]. National Academy of Management Personnel of Culture and Arts. [In Ukrainian].
Sbitnieva, N. F. (2008). Graphic design: to the history of formation. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, (2), 96–105. http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2008_2_13. [In Ukrainian].
Severina, O. M. (2010). Ecological poster: formation and development (based on the materials of the International Triennial “4th Block”) [Candidate’s thesis, Kharkiv State Academy of Design and Arts]. Kharkiv State Academy of Design and Arts. http://search.nbuv.gov.ua/publ/REF-0000280775. [In Ukrainian].
Stankevych, M. (2012). Protodesign, concepts and morphology of design. In M. I. Yakovlieva (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu XX stolittia: Collection of articles (pp. 122–131). Institute of Con-temporary Art Problems of the National Academy of Arts of Ukraine, Phoenix. [In Ukrainian].
Khramova-Baranova, O. L. (2006). Some pages of the history of graphic design development in Ukraine in the twentieth century and its pe-riodization. Naukovi pratsi: naukovo-metodychnyi zhurnal, (35), Vol. 48. History, 131–134. https://lib.chmnu.edu.ua/pdf/naukpraci/history/2006/48-35-25.pdf. [In Ukrainian].
Yakovliev, M. I. (2012). Preface to the collection of articles. In M. I. Yakovlieva (Ed.), Narysy z istorii ukrainskoho dyzainu ХХ stolittia: A collection of articles (pp. 3–5). Institute of Contemporary Art Problems of the National Academy of Arts of Ukraine, Phoenix. [In Ukrainian].
Clarkson, M. (2015, January 30). Elements of Visual Communication [As-sociation]. Procomm IEEE. https://procomm.ieee.org/elements-of-visual-communication/. [In English].
Frutiger, A. (1980). Type, Sign, Symbol. ABC. [In English].
Frutiger, A. (2008). Symbole: Geheimnisvolle Bilder-Schriften, Zeichen, Signale, Labyrinthe, Heraldik. Haupt. [In English].
Günay, M. (2021). Design in visual communication. Art and Design Re-view, 9, 109–122. https://doi.org/10.4236/adr.2021.92010. [In English].
Jenkins, H. (1992). Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. Routledge. [In English].
St. Amant, K. (2016). Cultural considerations for communication design. Communication Design Quarterly Review, 4 (1), 6–22. https://doi.org /10.1145/2875501.2875502. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.