Сучасні тенденції в освіті з бібліотекознавства та інформаційних наук: закордонний досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.065.10

Ключові слова:

цифровізація освіти, диверсифікація освітніх програм, наукова інформація, науково-технічна інформація, наукова бібліотека, програмні компетентності, програмні результати навчання, якість освіти

Анотація

Розглянуто визначальні ознаки сучасної концепції змісту освіти з бібліотекознавства та інформаційних наук, що реалізується в закордонних закладах освіти. Означено особливості змісту навчання за фаховими освітніми програмами в закордонних освітніх закладах, визначено найбільш затребувані компетентності й результати навчання студентів. Освітні програми реалізують навчальні заклади на рівні бакалаврату і магістратури у структурі університетів, бібліотечних та інформаційних шкіл, форм післядипломної освіти. Для них властива неоднорідність, що зумовлено соціально-економічним, політичним розвитком у різних країнах. До визначальних тенденцій навчальної роботи з бібліотекознавства та інформаційних наук належить: якість освіти за програмами оцінюється залежно від відповідності міжнародним і національним стандартам; наукова, навчальна, практична сфери потребують наближення, адаптації та задоволення прагматичних потреб різних галузей суспільного життя з широким використанням інформаційних, інформаційно-аналітичних технологій. Найвищим рівнем продуктивності відрізняються дослідження щодо проблематики компетентностей та результатів навчання студентів. Компетентності фахівців з управління інформацією формують комплекс таких навчальних дисциплін, як аналітичне програмування, інтелектуальний аналіз даних, аналіз тексту та аналітика, цифрове збереження. Дисципліни з організації інформації й пошуку інформації концептуально пов’язані із задоволенням інформаційних потреб споживачів.

Біографії авторів

М. В. Комова, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

доктор наук із соціальних комунікацій, професор, доцент кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності

Д. М. Драпалюк, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

аспірант кафедри соціальних комунікацій та інформаційної діяльності

Посилання

Humenchuk, A. V. (2021a). International requirements for the harmonization of educational programs for the training of specialists in the field of library and information science. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 59, 33–43. [In Ukrainian].

Humenchuk, A. V. (2021b). Directions of modernization of higher library education in China. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 60, 89–98. [In Ukrainian].

Humenchuk, A. V. (2022a). The system of higher library education in the USA: traditions and innovations. Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia, 1, 111–117. [In Ukrainian].

Humenchuk, A. V. (2022b). Modern trends in the development of the system of higher library and information education in Germany. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 61, 50–61. [In Ukrainian].

Humenchuk, A. V. (2023). Innovative vectors of development of higher library and information education in Canada. Visnyk of Kharkiv State Academy of Culture, 63, 88–104. [In Ukrainian].

Ajibade, P., & Muchaonyerwa, N. (2022). The importance of data mining, user information behaviour and interaction audit for information literacy. Library Hi Tech News. DOI: 10.1108/LHTN-09-2022-0109. [In English].

Bowker, L. (2021). Against the Clock: Speed Training in Library and Information Science Education. Journal of Education for Library and Information Science, 62 (3), 326–345. DOI: 10.3138/jelis.2020-0030. [In English].

Cerny, M. (2021). Digital competences of students of library studies: Comparison of research results for 2018–2020. Education Sciences, 11 (11), 729. DOI: 10.3390/educsci11110729. [In English].

Dobreski, B., Zhu, X., Ridenour, L., & Yang, T. (2022). Information Organization and Information Retrieval in the LIS Curriculum: An Analysis of Course Syllabi. Journal of Education for Library and Information Science, 63 (3), 335–350. DOI: 10.3138/JELIS-2021-0057. [In English].

Guidelines for a Graduate Program in Archival Studies. Society of American Archivists. https://www2.archivists.org/groups/education-committee/guidelines-for-a-graduate-program-in-archival-studies. [In English].

ISO 5127:2017 Information and documentation — Foundation and vocabulary. ISO. https://www.iso.org/standard/59743.html. [In English].

Khan, A. (2022). Towards developing library and information science practicum supervision competency framework. Journal of Librarianship and Information Science, 54 (2), 163–173. DOI: 10.1177/0961000621997533. [In English].

Lata, N., & Sonkar, S. K. (2021). Massive Transformation through ICT in Library and Information Science Education and Career: Changing the Boundaries of Library Professionals. Library Philosophy and Practice. Scopus. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85113150632&partnerID=40&md5=10ad21b3bd1f2fff418bb86321c57541. [In English].

Lo, P., Liu, Q., Allard, B., & Stark, A. J. (2021). A comparative study of attitudes and perceptions of LIS and non-lis students toward library user education at Sun Yat-Sen University. Library Quarterly, 91 (2), 209–233. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85104454984&partnerID=40&md5=104f624c69b6a4861b039551068126d1. [In English].

Malik, A., & Ameen, K. (2021). The employment landscape and LIS education in Pakistan: challenges and prospects. Global Knowledge, Memory and Communication, 70 (1–2), 79–93. DOI: 10.1108/GKMC-11-2019-0146. [In English].

Santos-Hermosa, G., & Atenas, J. (2022). Building Capacities in Open Knowledge: Recommendations for Library and Information Science Professionals and Schools. Frontiers in Education, 7. 866049. DOI: 10.3389/feduc.2022.866049. [In English].

Saunders, L., & Bajjaly, S. (2022). The Importance of Soft Skills to LIS Education. Journal of Education for Library and Information Science, 63 (2), 187–215. DOI: 10.3138/jelis-2020-0053. [In English].

Yew, A. C. Y., Chiu, D. K. W., Nakamura, Y., & Li, K. K. (2022). A quantitative review of LIS programs accredited by ALA and CILIP under contemporary technology advancement. Library Hi Tech, 40 (6), 1721–1745. DOI: 10.1108/LHT-12-2021-0442. [In English].

Yoon, A., Murillo, A. P., & McNally, P. A. (2021). Digital Preservation in LIS Education: A Content Analysis of Course Syllabi. Journal of Education for Library and Information Science, 62 (1), 61–86. DOI: 10.3138/jelis.62.1-2018-0053. [In English].

Zhang, J., & Poole, A. H. (2022). Exploring the Current State of North American Graduate Archival Education. American Archivist, 85 (2), 638–677. DOI: 10.17723/2327-9702-85.2.538. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства