Віртуальна реальність у бібліотеках: аналіз можливостей та викликів

Автор(и)

  • Н. Е. Кунанець Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0003-3007-2462
  • Г. І. Липак Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль, Україна https://orcid.org/0000-0001-9187-5758
  • Д. Ю. Жолна Львівський національний університет імені Івана Франка, м. Львів, Україна https://orcid.org/0009-0001-9041-560X

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.065.06

Ключові слова:

бібліотеки, віртуальна реальність, імерсивні технології, VR технології

Анотація

Статтю присвячено дослідженню можливостей технологій віртуальної реальності в бібліотеках й аналізу перешкод на шляху їх запровадження. Розкрито поняття імерсивних технологій та їх видів; окреслено перспективні напрями використання цих технологій у діяльності сучасних бібліотек; проаналізовано та структуровано проблеми запровадження технологій віртуальної реальності, представлено можливі способи їх мінімізації чи подолання. Основним внеском є аналіз поточного стану застосування VR у бібліотечній сфері, визначення переваг та недоліків цієї технології для користувачів і бібліотекарів, а також розроблення рекомендацій щодо оптимального використання VR з метою поліпшення доступу до інформації та вдосконалення послуг бібліотек, оскільки такий аналіз допоміг виявити нові можливості й перспективи впровадження VR у бібліотечну практику та сприяти подальшому розвитку цієї галузі.

Біографії авторів

Н. Е. Кунанець, Національний університет «Львівська політехніка», м. Львів

доктор наук із соціальних комунікацій, с. н. с., професор, професор кафедри інформаційних систем та мереж

Г. І. Липак, Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, м. Тернопіль

кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент, доцент кафедри комп’ютерних наук

Д. Ю. Жолна, Львівський національний університет імені Івана Франка, м. Львів

магістр бібліотекознавства та бібліографії

Посилання

Bondarenko, V., & Hranchak, T. (2021). Library projects of augmented reality (AR): foreign experience. Ukrainskyi zhurnal z bibliotekoznavstva ta informatsiinykh nauk, (7), 100–114. https://doi.org/10.31866/2616-7654.7.2021.233305. [In Ukrainian].

Karakoz, O. (2023). The use of virtual and augmented reality in the library environment. Collection of Scientific Papers “ΛΌГOΣ” (March 3, 2023; Bologna, Italy), 118–122. https://doi.org/10.36074/logos-03.03.2023.37

https://archive.logos-science.com/index.php/conference-proceedings/article/view/592. [In Ukrainian].

Karakoz, O. (2023). Virtual reality technologies in the modern library environment: use in the conditions of mediatization of society. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi, 6 (1), 121–129. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283974. [In Ukrainian].

Khrushch, S., Kushnarov, V., Liutyi, A., & Onyshchenko, I. (2023). Immersive technologies for digital libraries. Tsyfrova platforma: informatsiini tekhnolohii v sotsiokulturnii sferi, 6 (2), 341–352. https://doi.org/10.31866/ 2617-796X.6.2.2023.293605. [In Ukrainian].

Hamad, A., & Jia, B. (2022). How virtual reality technology has changed our lives: an overview of the current and potential applications and limitations. International journal of environmental research and public health, 19 (18), 11278. https://doi.org/10.3390/ijerph191811278. [In English].

Isa, I. (2023). AR, VR, and immersive technologies: The new mode of learning and the key enablers in enhancing library services. IFLA. [In English].

Lypak, H., Kunanets, N., Veretennikova, N., Matsiuk, H., Kramar, T., & Duda, O. (2023, October). An Information System Project Using Augmented Reality for a Small Local History Museum. In 2023 IEEE 18th International Conference on Computer Science and Information Technologies (CSIT), pp. 1–4. IEEE. https://doi.org/10.1109/CSIT61576.2023.10324194. [In English].

Velev, D., & Zlateva, P. (2017). Virtual reality challenges in education and training. International Journal of Learning and Teaching, 3 (1), 33–37. [In English].

Isabell, Wohlgenannt, Simons, A., & Stieglitz, S. (2020). Virtual reality. Business & Information Systems Engineering, 62 (5), 455–461. https://doi.org/10.1007/s12599-020-00658-9. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-26

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства