Інноваційні вектори розвитку вищої бібліотечно­інформаційної освіти Канади

Автор(и)

  • А. В. Гуменчук Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-8931-7474

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.063.06

Ключові слова:

вища бібліотечна освіта, Канада, освітні програми підготовки магістра та доктора філософії, спеціальність «Бібліотекознавство та інформаційні науки», міждисциплінарна модернізація бібліотекознавчих освітніх програм

Анотація

Охарактеризовано генезу та історичні етапи розвитку вищої бібліотечно-інформаційної освіти Канади, виявлено провідні університети, що пропонують здобувачам освітні програми магістра й доктора філософії в галузі бібліотечних та інформаційних наук. На прикладі найрейтинговіших університетів Канади охарактеризовано когнітивні й інституційні особливості університетської підготовки бібліотечних фахівців вищої кваліфікації. На основі компаративного аналізу змісту і структури освітніх програм підготовки магістра й доктора філософії в галузі бібліотекознавства та інформаційних наук у провідних університетах Канади виявлено історичні традиції й основні тенденції модернізації системи підготовки бібліотечно-інформаційних кадрів в умовах цифровізації глобального комунікаційного простору. Визначено основні етапи розвитку ступеневої системи підготовки бібліотечних фахівців Канади: етап генези (1904–1928 рр.), етап активного розвитку (1961–1980-ті рр.); етап міждисциплінарної інтеграції профілів освітніх програм (1995 – по цей час). Доведено, що канадська система підготовки інформаційних фахівців є однією з найкращих у світі, оскільки застосовує модель проактивного практико орієнтованого навчання, основаного на інтерактивних технологіях, високоякісних інноваційних програмах, інтегрованих у міжнародні дослідження.

Біографія автора

А. В. Гуменчук, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ

кандидат історичних наук, доцент, перший проректор

Посилання

Mykhailychenko, N., & Poralo, I. (2019). Library education in Canada: the work of a librarian and the activities of libraries. Bibliotechnyi forum: istoriia, teoriia i praktyka, 2, 54–57. [In Ukrainian].

Campbell-Meier, J., & Hussey, L. (2019). Exploring Becoming, Doing, and Relating within the information professions. Journal of Librarianship and Information Science, 51, 4, 962–973. DOI: 10.1177/0961000618757298. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85041891859&doi=10.1177%2f0961000618757298&partnerID=40&md5=13c590d2ed5dd69685983d68eb5baea1. [In English].

Dalhousie University. School of Information Management (2023). Dal. https://www.dal.ca/faculty/management/school-of-information-management/current-students-site/Courses.html. [In English].

Erickson, N., & Shamchuk, L. (2017). Paraprofessional library education in Canada: An environmental scan [La formation paraprofessionnelle en bibliothéconomie: Un portrait de la situation]. Canadian Journal of Information and Library Science, 41, 1–2, 18–41. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85027021367&partnerID=40&md5=02955a43b163ac3291388dc5aff4679a. [In English].

iSchool of University of British Columbia (2023). Grad. https://www.grad.ubc.ca/prospective-students/graduate-degree-programs/master-of-archival-studies-library-information-studies. [In English].

Katuščáková, M., & Jasečková, G. (2019). Diffusion of KM education in LIS schools. Journal of Education for Library and Information Science, 60, 1, 83–100. DOI: 10.3138/jelis.60.1.2018-0005. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85062645525&doi=10.3138%2fjelis.60.1.2018-0005&partnerID=40&md5=d15a69c18054203c34dce993ce77eb15. [In English].

Schniederjürge, А. (Ed.). (2007). World Guide to Library, Archive and Information Science Education: Third new and completely revised edition. K. G. Saur. [In English].

School of Information Studies McGill University (2023). Mcgill. https://www.mcgill.ca/sis/programs/mist. [In English].

University of Montreal. School of Library and Information Studies (2023). Umontreal. https://admission.umontreal.ca/programmes/maitrise-en-sciences-de-linformation/. [In English].

QS World University Rankings by Subject: Library & Information Management (2022). Topuniversities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2022/library-information-management?&page=0. [In English].

PhD Program of UBC iSchool (2023). Grad. https://www.grad.ubc.ca/prospective-students/graduate-degree-programs/phd-library-archival-information-studies. [In English].

Weech, T. (2015). New career opportunities and their impact on Library and Information Science degrees, an exploratory study. BiD, 35. https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-84959920814&partnerID=40&md5=d97e5ad197da0bc341a93372feaa7021. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-26

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства