Вища бібліотечна освіта в країнах Латинської Америки

Автор(и)

  • А. В. Гуменчук Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0001-8931-7474

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.062.05

Ключові слова:

вища бібліотечна освіта, Латинська Америка, міждисциплінарна модернізація бібліотекознавчих освітніх програм, освітні програми підготовки бакалавра, магістра та доктора філософії, спеціальність «Бібліотекознавство та інформаційні науки»

Анотація

Охарактеризовано основні етапи розвитку вищої бібліотечної освіти на латиноамериканському континенті. На прикладі провідних країн Латинської Америки охарактеризовано когнітивні та інституційні особливості університетської підготовки бібліотечних фахівців вищої кваліфікації. На основі компаративного аналізу змісту і структури освітніх програм підготовки бакалавра, магістра й доктора філософії в галузі бібліотекознавства та інформаційних наук у провідних університетах Аргентини, Бразилії, Мексики виявлено історичні традиції й основні тенденції модернізації системи підготовки кадрів в умовах цифровізації глобального комунікаційного простору. Визначено основні етапи розвитку ступеневої системи підготовки бібліотечних фахівців у країнах Латинської Америки: етап генези (1920–1930-ті рр.), етап активного розвитку (1940–1960-ті рр.), етап започаткування післядипломної підготовки бібліотечних фахівців на рівні магістратури та докторантури (1970–1990-ті рр.), етап міждисциплінарної інтеграції профілів освітніх програм (2000 — по цей час). Доведено, що на сучасному етапі система підготовки бібліотечних фахівців у більшості університетів латиноамериканського континенту є занадто консервативною, а темпи модернізації змісту та посилення міждисциплінарності й гнучкості освітніх програм не відповідають динаміці цифрових трансформацій глобального комунікаційного простору.

Біографія автора

А. В. Гуменчук , Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ

кандидат історичних наук, доцент, перший проректор

Посилання

Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2022). https://www.eca.usp.br/cbd/historia [In Portuguese].

Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (2022). https://www.gov.br/ibict/pt-br/assuntos/pesquisa-e-pos-graduacao/pos-graduacao-em-ciencia-da-informacao [In Portuguese].

Martínez-Arellano, F. F. (2000). Library Science Education in Mexico. Journal of Education for Library and Information Science, 41 (2), 147–157. https://doi.org/10.2307/40324062 [In English].

Martinez-Arellano, F. F. (2013). What is Library and Information Science (LIS) in Latin American library schools. Revue de l’Enssib, 1, 1–26. [In English].

Message of Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía (2021). https://www.enba.ipn.mx/oferta-educativa/carreras.html [In Spanish].

Pérez Matos, N. E., Setien Quesada, E. (2008). Bibliotecología y ciencia de la información: enfoque interdisciplinario. Acimed, 18 (5), 23–34. http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol18_5_08/aci021108. [In Spanish].

Plan de estudios de la Licenciatura en Biblioteconomía. Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía (2019). https://www.enba.ipn.mx/assets/files/enba/docs/Oferta%20Educativa/Carreras/Malla%20L%20Biblioteconom%C3%ADa%201-4%20semestre.pdf. [In Spanish].

Рlan de estudios doctorado-en-bibliotecología (2021). http://posgrado.filo.uba.ar/doctorado-en-bibliotecolog%C3%ADa [In Spanish].

Рlan de estudios maestría en bibliotecas y ciencias de la información (2021). http://posgrado.filo.uba.ar/рlandeestudios-270 [In Spanish].

Plan de estudios para la formación de licenciados en biblioteconomía (2021). http://bibliotecologia.filo.uba.ar/plan-de-estudios [In Spanish].

Programa de Pós-Graduação em Ciências da Informação — PPGCI/IBICT/UFRJ (2020). https://www.gov.br/ibict/pt-br/central-de-conteudos/noticias-ibict/setembro/o-programa-de-pos-graduacao-em-ciencia-da-informacao-ppgci-ibict-ufrj-recebe-nota-seis-da-capes [In Portuguese].

Saldanha, G. S. (2021). Programa de Pós-Graduação em Ciências da Informação — PPGCI. Gov.br. https://www.gov.br/ibict/pt-br/assuntos/pesquisa-e-pos-graduacao/pos-graduacao-em-ciencia-da-informacao [In Portuguese].

Schniederjürge, Axel (Ed.). (2017). World Guide to Library, Archive and Information Science Education: Third new and completely revised Edition. KG•Saur München. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-26

Номер

Розділ

Теоретико-методологічні засади книгознавства, бібліотекознавства та бібліографознавства