Вища бібліотечна освіта в країнах Латинської Америки
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5333.062.05Ключові слова:
вища бібліотечна освіта, Латинська Америка, міждисциплінарна модернізація бібліотекознавчих освітніх програм, освітні програми підготовки бакалавра, магістра та доктора філософії, спеціальність «Бібліотекознавство та інформаційні науки»Анотація
Охарактеризовано основні етапи розвитку вищої бібліотечної освіти на латиноамериканському континенті. На прикладі провідних країн Латинської Америки охарактеризовано когнітивні та інституційні особливості університетської підготовки бібліотечних фахівців вищої кваліфікації. На основі компаративного аналізу змісту і структури освітніх програм підготовки бакалавра, магістра й доктора філософії в галузі бібліотекознавства та інформаційних наук у провідних університетах Аргентини, Бразилії, Мексики виявлено історичні традиції й основні тенденції модернізації системи підготовки кадрів в умовах цифровізації глобального комунікаційного простору. Визначено основні етапи розвитку ступеневої системи підготовки бібліотечних фахівців у країнах Латинської Америки: етап генези (1920–1930-ті рр.), етап активного розвитку (1940–1960-ті рр.), етап започаткування післядипломної підготовки бібліотечних фахівців на рівні магістратури та докторантури (1970–1990-ті рр.), етап міждисциплінарної інтеграції профілів освітніх програм (2000 — по цей час). Доведено, що на сучасному етапі система підготовки бібліотечних фахівців у більшості університетів латиноамериканського континенту є занадто консервативною, а темпи модернізації змісту та посилення міждисциплінарності й гнучкості освітніх програм не відповідають динаміці цифрових трансформацій глобального комунікаційного простору.
Посилання
Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2022). https://www.eca.usp.br/cbd/historia [In Portuguese].
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (2022). https://www.gov.br/ibict/pt-br/assuntos/pesquisa-e-pos-graduacao/pos-graduacao-em-ciencia-da-informacao [In Portuguese].
Martínez-Arellano, F. F. (2000). Library Science Education in Mexico. Journal of Education for Library and Information Science, 41 (2), 147–157. https://doi.org/10.2307/40324062 [In English].
Martinez-Arellano, F. F. (2013). What is Library and Information Science (LIS) in Latin American library schools. Revue de l’Enssib, 1, 1–26. [In English].
Message of Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía (2021). https://www.enba.ipn.mx/oferta-educativa/carreras.html [In Spanish].
Pérez Matos, N. E., Setien Quesada, E. (2008). Bibliotecología y ciencia de la información: enfoque interdisciplinario. Acimed, 18 (5), 23–34. http://bvs.sld.cu/revistas/aci/vol18_5_08/aci021108. [In Spanish].
Plan de estudios de la Licenciatura en Biblioteconomía. Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía (2019). https://www.enba.ipn.mx/assets/files/enba/docs/Oferta%20Educativa/Carreras/Malla%20L%20Biblioteconom%C3%ADa%201-4%20semestre.pdf. [In Spanish].
Рlan de estudios doctorado-en-bibliotecología (2021). http://posgrado.filo.uba.ar/doctorado-en-bibliotecolog%C3%ADa [In Spanish].
Рlan de estudios maestría en bibliotecas y ciencias de la información (2021). http://posgrado.filo.uba.ar/рlandeestudios-270 [In Spanish].
Plan de estudios para la formación de licenciados en biblioteconomía (2021). http://bibliotecologia.filo.uba.ar/plan-de-estudios [In Spanish].
Programa de Pós-Graduação em Ciências da Informação — PPGCI/IBICT/UFRJ (2020). https://www.gov.br/ibict/pt-br/central-de-conteudos/noticias-ibict/setembro/o-programa-de-pos-graduacao-em-ciencia-da-informacao-ppgci-ibict-ufrj-recebe-nota-seis-da-capes [In Portuguese].
Saldanha, G. S. (2021). Programa de Pós-Graduação em Ciências da Informação — PPGCI. Gov.br. https://www.gov.br/ibict/pt-br/assuntos/pesquisa-e-pos-graduacao/pos-graduacao-em-ciencia-da-informacao [In Portuguese].
Schniederjürge, Axel (Ed.). (2017). World Guide to Library, Archive and Information Science Education: Third new and completely revised Edition. KG•Saur München. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в збірнику «Вісник Харківської державної академії культури», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Вісник Харківської державної академії культури» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.