Вивчення сесійних звукозаписів 1962–1972 років з радіо-архіву «Бі-Бі-Сі» («Бітлз», «Пінк Флойд», «Діп Папл»)

Автор(и)

  • О. Синєокий Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського http://orcid.org/0000-0002-1419-4964

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5333.059.02

Анотація

Актуальність. Проблема відновлення, реставрації, доступу та перевидання сесій рок-музикантів ранньої доби, які спеціально створювались для радіомовників і мають відмінності з оригінальними фонодокументами, потребує наукового осмислення.

Мета статті — дослідити історичні особливості створення музичних програм «Radio 1» британської радіокомпанії «Бі-Бі-Сі» та сучасний стан цифрового перевидання реставрованих архівних радіофонограм з записами рок-музики.

Методологія. У розвідці застосовано міждисциплінарний підхід, що базується на комплексі загальнонаукових (порівняння, аналіз, синтез, узагальнення) та спеціальних методів, зумовлених метою і завданнями дослідження.

Результати. Визначено повну хронологію сесійних звукозаписів «Бітлз», «Пінк Флойд», «Діп Папл» та інших гуртів з архівної колекції «Бі-Бі-Сі». Відзначено роль діджея Джона Піла у створенні креативних музичних програм на «Radio 1». Доведено, що в межах програми «Top Gear» закладено засади історичного феномену, який згодом здобув популярність як «Peel Sessions». Окреме місце приділено системному розгляду радійних бутлегерських релізів рок-гуртів.

Новизна. Стаття є першою спробою здійснення огляду архівних матеріалів із записами окремих (вибраних) музикантів за період з 1962-го по 1972 рр., які зберігаються у фонограмних сховищах радіокомпанії «Бі-Бі-Сі».

Практичне значення. Матеріали і висновки доцільно використовувати у процесах розробки сценаріїв створення спеціалізованих зібрань (колекцій) музичних фонодокументів, відновлення каталогів звукозаписів, викладання культурологічних дисциплін, а також під час визначення диджітально-правових перспектив комунікаційного розвитку архівного сегмента музичного простору.

Висновки. Дослідження засвідчило, що цифровізація архівного сегмента комунікаційного простору надала нових можливостей для пошуку втрачених раритетів, які створювалися спеціально для мовників. Ці унікальні матеріали вможливили переосмислення комунікаційних витоків рок-музики з розумінням специфіки її фіксації для радіотрансляції у 1960-х – початку 1970-х рр. Останнім часом стають доступними нові колекційні бокси з архівними фонограмами. У зв’язку з цим відзначено позитивні та негативні (контрафактні перевидання) тенденції використання архівних фонограм з радіосховищ.

Перспективи подальших розвідок. Хронологічні огляди сесійних записів «The Rolling Stones», «Led Zeppelin», «The Moody Blues», «Queen» для BBC.

Біографія автора

О. Синєокий, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського

Доктор наук із соціальних комунікацій, доцент, професор кафедри філології та видавничої справи

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-21

Номер

Розділ

Теорія та історія соціальних комунікацій